Mainos
Mainos

Esiopetuksessa tietokone tärkeä apu

Laadukkaat tietokoneohjelmistot ovat erittäin hyödyllinen apuväline lasten esiopetuksessa.

Ratkaisevaa on kuitenkin ohjelmiston pedagoginen taso: heikot ohjelmistot voivat päinvastoin taannuttaa lasten kielellistä kehitystä ja luovaa ajattelua. Kasvatustieteen tohtori Martti Siekkinen Joensuun yliopistosta peräänkuuluttaa asiassa opettajien ja vanhempien vastuuta. Hän korostaa, että on harhaa kuvitella tietokoneen kykenevän korvaamaan opettajan.

-Ohjaavia vanhempia tarvitaan varhaiskasvatuksessa aina. On jopa arvioitu, että tietotekniikka tulee kolminkertaistamaan opettajien määrän, Siekkinen toteaa.
Hänen mukaansa hyvien pedagogisten mallien puuttuminen on vaikeuttanut lasten esiopetusta tietokoneille Suomessakin.
-Tietoisuus tällä alueella alkaa vasta nyt kehittyä Suomessa. Lapselle tulee järjestää koneen kanssa aktiivinen, ei ainoastaan reaktiivinen rooli. Keskeistä on myös lasten ryhmätyö sekä keskeinen vuorovaikutus, oppijoiden keskustelu ja neuvottelu.

Martti Siekkinen esitteli atk:n mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa tänään Helsingissä. Tietokoneyritys IBM järjestää pääkaupungissa paraikaa viikon mittaista tietotekniikan koulutusta ryhmälle ekaluokkalaisia.
Mm. Helsingissä hankitaan jo tietokoneita päiväkoteihin. Pääkaupungin hanketta on ollut käynnistämässä pääministerin puoliso, kaupunginvaltuutettu Päivi Lipponen.

-Laadukkailla tietokoneohjelmilla oppiminen tapahtuu lasten leikin varjolla. Oppiminen nähdään helposti väärin, leikin loppuna, opettajana itsekin toimiva Lipponen muistuttaa. Hänen mukaansa lapsen tulee ammentaa esiopetuksesta pikemminkin ongelmanratkaisutapoja, ei niinkään joitakin tiettyjä tietoja.

Tytöt saatava mukaan

Tietokoneavusteinen opetus joutuu ennen muuta ratkaisemaan pulman, miten tarjota ajatuksia lasten maailmaan tällä välineellä. Martti Siekkinen arvioi, että ohjelmistojen suunnittelijat eivät tähän mennessä ole useinkaan tunteneet lapsipedagogiikkaa. Varjon tulevaisuuden päälle on langettanut mm. se, että tyttöjen osuus tietotekniikan käytössä on ollut vähäinen.

-Suomessa myös koulutuspuoli ontuu, tai sitten ohjelmia ei osata nivoa osaksi esiopetusta. Kehnonlaatuiset ohjelmistot ovat Siekkisen mukaan jo valitettavasti tehneet hallaa osalle lapsiamme.
-On todettu, että vääränlainen tietotekniikan käyttö on taannuttanut lasten käsialaa. Lisäksi luova ajattelu on saattanut kärsiä. Ohjelmien tekninen hienous ei vielä takaa sitä, että niistä olisi jotain etua lasten kehitykselle. Nämä ovat vakavia asioita, tutkija tähdentää.

Hyvin suunniteltu tietokoneohjelma sitä vastoin ottaa lapsen huomioon kokonaisuutena. Se tarjoaa leikin ja ryhmätyön kautta niin matematiikan, kielten kuin tietoaineidenkin alkeita.
Tietokoneiden käyttö ja saatavilla olevien ohjelmistojen määrä on kasvanut dramaattisesti - myös pienten lasten elämässä. -Tällaiset mediat - tv-kulttuuri mukaan luettuna - ovatkin nykyisin yksi keskeisesti lapsuutta ja lapsuuden kokemuksia muuttava ilmiö, Martti Siekkinen linjaa.
(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme