Mainos
Mainos

Hesarille tuomio herjaavasta kirjoituksesta

Vantaan käräjäoikeus on tuominnut Helsingin Sanomat herjaavasta kirjoituksesta, jolla lehti leimasi virolaissyntyisen miehen virheellisesti vakoojaksi.

Jutun kirjoittanut toimittaja ja HS:n vastaava päätoimittaja Janne Virkkunen saivat sakkorangaistukset. Lisäksi toimittaja, päätoimittaja ja lehtitalo määrättiin maksamaan virolaismiehelle 50 000 markkaa korvauksia henkisistä kärsimyksistä. Toimittaja sai 20 päiväsakkoa julkisesta ei vastoin parempaa tietoa tehdystä herjauksesta. Virkkusen 15 päiväsakkoa tulivat painovapauden tuottamuksellisesta väärinkäyttämisestä.

HS julkaisi sunnuntaisivuillaan 25. lokakuuta 1998 laajahkon artikkelin Ystävyyden rajoilla, joka käsitteli Neuvostoliiton aikaisia Suomen itärajan luvattomia ylityksiä. Yksi jutussa nimeltä mainituista loikkareista oli virolaismies, joka tuli rajan yli elokuussa 1982. Oikeuden mukaan HS:n juttu sisälsi väitteen, että virolaismies olisi ollut neuvostojärjestelmän lähettämä. Oikeus katsoi, että lehti näin ollen väitti jutussaan miehen syyllistyneen vakavaan rikokseen.

Virolaismiehelle koitui HS:n artikkelista runsaasti harmeja. Lehteä vastaan nostamassaan kanteessa hän korostaa, että väite neuvostovakoojana toimimisesta merkitsi Virossa ja virolaisille suurinta mahdollista häpeää ja häväistystä. Käräjäoikeus katsoi selvitetyksi, että loukkaus järkytti miestä suuresti ja aiheutti hänessä pelkoa. Sukulaiset katkaisivat yhteydenpidon jutun ilmestyttyä, ja tuolloin Vantaalla asuneen miehen naapurit lakkasivat tervehtimästä häntä. Mies ryhtyi heti toimiin omaisuutensa myymiseksi ja haki turvapaikkaa Ruotsista. Hakemusta ei hyväksytty, ja mies muutti nykyiseen asuinpaikkaansa Turkuun. Hän on nykyään Suomen kansalainen.

Mies oli kokenut loikkauksensa takia kovia jo ennen HS:n artikkelia. Hänet palautettiin kiinni jäätyään Neuvostoliittoon, missä hän kärsi vuosina 1983-85 kahden ja puolen vuoden työleirirangaistuksen Kirovin oblastissa. Leirillä mies sai tuberkuloosin, jota hän yhä sairastaa. Mies oli vaatinut HS:ltä kärsimyksistään puolta miljoonaa markkaa, mutta oikeus katsoi kymmenesosan riittävän. Korvausta alentavaksi seikaksi oikeus katsoi sen, että virolaismies oli mainittu jutussa vain lyhyesti yhtenä esimerkkinä loikkareista.

HS ei vaatimuksista huolimatta oikaissut virhettään. Lehti tosin julkaisi mielipidesivullaan asianajaja Heikki Salon virolaismiehen puolesta laatiman vastineen. Oikeudessa HS myönsi, että mies ei ollut neuvostoviranomaisten lähettämä ja että loikkauksen tarkoitus oli Neuvostoliitosta pakeneminen. Lehti kuitenkin katsoi, että sillä oli ollut perustellut syyt luottaa saamiinsa tietoihin.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme