Mainos
Mainos

Hidas netti stressaa kauhuelokuvan lailla – tutkittu juttu

Jo muutaman sekunnin ero nettiyhteyden nopeudessa vaikuttaa käyttökokemukseen ja stressitasoihin, selviää ruotsalaisen verkkoyhtiö Ericssonin teettämästä tutkimuksesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että nopealla ja sulavalla internetyhteydellä toimivaa älypuhelinta käyttäneet koehenkilöt stressaantuivat vähiten ja olivat myös tyytyväisimpiä palveluntarjoajaansa.

Koehenkilöiden tunnereaktioita ja kognitiivista aktiivisuutta selvitettiin aivosähkökäyrätutkimuksella sekä tarkkailemalla sydämen sykettä ja silmien liikettä. Koehenkilöistä havaittiin, että jo kahden sekunnin viiveellä on stressaava vaikutus. 

Kokeessa älypuhelinta käyttävät koehenkilöt suorittivat erilaisia tehtäviä, joissa piti selata verkkosivuja ja katsella videoita. Osallistujien reaktioita sisällön latausaikaan testattiin vaihtelemalla käytettävän mobiililaajakaistaverkon suorituskykyä: välillä koehenkilö pääsi sisältöön viiveettä, joskus viive pidettiin kahden sekunnin pituisena, ja osa joutui odottelemaan kuuden sekunnin ajan.

Vaihtelemalla latautumisajan pituutta pyrittiin havaitsemaan muun muassa eroja käyttäjän stressitasoissa ja muissa fysikaalisissa reaktioissa.

”Sydämen lyöntitiheys kasvoi 38 prosenttia”

Tutkimuksessa selvisi, että täysin viiveettä mobiilisisältönsä saaneet koehenkilöt stressaantuivat vähiten ja heidän sydämensyke pysyi normaalina.

Pienikin viive sisällön latautumisessa käynnisti reaktiot koehenkilössä: kahden tai kuuden sekunnin viive nosti stressitasoja 15 prosenttiyksikköä verrattuna latautumiseen ilman viivettä. Lisäksi odotellessa sydämen lyöntitiheys kasvoi 38 prosenttia normaalitilaan verrattuna.

Joutuessaan odottelemaan pitkään koehenkilöiden stressitasot nousevat siis tasolle, joka vastaa matematiikan koetta tai kauhuelokuvan katsomista yksin. Tutkimuksessa havaittiin myös, että videoiden alkamisen odottelu ei ole yhtä stressaavaa kuin se, jos video katkeaa kesken kaiken. Kuuden sekunnin viive kesken suoratoiston nosti stressitasoja yli kolmanneksella.

Ericsson ConsumerLabin tutkimus sisältyy tuoreeseen Ericsson Mobility Reportin päivitykseen, joka tehtiin Barcelonan Mobile World Congressia varten. Raportti esittelee mobiiliverkon suorituskyvyn vaikutuksia kuluttajissa sekä kuluttajien havaintoja mobiilioperaattoreista ja digitaalisista sisällöntarjoajista. Koehenkilöt olivat iältään 18–52-vuotiaita.


Lähde: Ericsson

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme