Mainos
Mainos

HS:n toimittajat kiistävät törkeän kunnianloukkauksen

Kaksi Helsingin Sanomien toimittajaa kiisti tänään syyllistyneensä rikokseen uutisjutussa, joka koski Espoon kaupungin tilaamaa konsulttityötä. Helsingin johtava kihlakunnansyyttäjä Heikki Poukka vaatii kaksikolle rangaistusta törkeästä kunnianloukkauksesta.

Jupakassa ovat syytettynä jutun kirjoittaja ja lehdessä tuottajavuorossa ollut toimittaja. Päätoimittaja ei joutunut jupakassa käräjille.

Vuonna 2004 voimaan tulleen sananvapauslain mukaan päätoimittaja voidaan tuomita päätoimittajarikkomuksesta, jos hän tahallaan tai huolimattomuuttaan laiminlyö olennaisesti toimitustyön johtamis- ja valvontavelvollisuutensa. Sen sijaan päätoimittaja ei vastaa mahdollisesta kunnianloukkauksesta tai muusta sisältöön mahdollisesti liittyvästä rikoksesta, jollei hän ole osallistunut jutuntekoon tai sitä koskeviin ratkaisuihin.

Lain mukaan vastuun kantavat kirjoittajan lisäksi muut työhön osallistuneet. Kyse voi olla esimerkiksi toimitussihteereistä ja väliportaan päälliköistä.

Otsikossa mutkia suoriksi

Syytteen tuonut uutinen julkaistiin Helsingin Sanomissa huhtikuun lopussa vuonna 2006. Se koski Espoon kaupungin ostamaa konsulttityötä, joka hankittiin ammattikorkeakoulu Sydvästiltä ja joka liittyi liikuntastrategiaan. Yhtenä toimijana hankkeessa oli Sydvästissä Espoon kaupungin entinen liikuntajohtaja.

Syyttäjän mukaan juttuun sisältyi useita virheellisiä tietoja ja vihjauksia. Esimerkiksi otsikossa väitettiin totuudenvastaisesti, että konsulttityö olisi tilattu suoraan entiseltä liikuntajohtajalta.

Syyttäjä katsoi, että artikkelissa pyrittiin virheellisiin tietoihin nojaten korostetusti vihjailemaan, että aiemmin liikuntajohtajana toiminut mies olisi ollut jotenkin vaikuttamassa Espoon virkamiesten toimintaan ja päätöksentekoon saadakseen itselleen suuren kilpailuttamattoman hyödyn entiseltä työnantajaltaan.

Puolustus tähdensi, että syyttäjän johtopäätökset menevät liian pitkälle ja kirjoitus pitää lukea sellaisena kuin se on. Puolustus myönsi artikkelin sisältäneen pieniä asiavirheitä, mutta ne oikaistiin.

Oikeudessa näytti jäävän epäselväksi, kuka syytteessä mainitut jutun otsikot oikein laati. Syytetyt kiistivät tehneensä ne.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme