Mainos
Mainos

Hymy-lehti tuomittiin korvauksiin Arja Alholle

Helsingin hovioikeus on tuominnut Hymy-lehden ex-ministeri Arja Alhon solvauksesta sakkoihin ja korvauksiin henkisistä kärsimyksistä. Aiemmin Espoon käräjäoikeus oli hylännyt Alhon vaatimukset.

Hymy-lehden päätoimittaja Esko Tulusto ja Yhtyneet Kuvalehdet joutuvat maksamaan yhteisvastuullisesti 20 000 markan korvaukset Alholle henkisistä kärsimyksistä. Lisäksi Tulusto ja Yhtyneet Kuvalehdet joutuvat yhteisvastuullisesti maksamaan Alhon oikeudenkäyntikuluista 45 000 markkaa.

Hymy-lehti oli julkaissut joulukuun 1996 numerossaan kollektiivinimimerkillä Eeva Arosalmi artikkelin "Arja Alhon tie vallan huipulle. Pienen tytön terävät kyynärpäät." Jutussa käsiteltiin Alhon lisäksi hänen aviomiehensä, toimittaja Petteri Väänäsen urakehitystä sekä Alhon isän vanhaa rikossyytettä, joka hylättiin korkeimmassa oikeudessa. Hovioikeuden mielestä artikkelissa oli yhdistetty pilkallisesti ja loukkaavalla tavalla Alhon persoona ja kyvykkyys hänen isänsä saamaan petossyytteeseen. Asia oli esillä myös lehden lööpissä. Oikeuden mielestä lehdellä ei ollut asiallista syytä kertoa petossyytteestä.

Hovioikeus toteaa, että Alhon toiminta on ollut julkista ja häneen kohdistuva kritiikki on sallittua, mutta julkisen henkilön arvostelun rajat ylitettiin loukkaavalla tavalla ja Alholle osoitettiin ansaitsematonta epäkunnioitusta. Tämän takia Hymy-lehti tuomittiin solvauksesta.

Korvaukset Väänäselle

Hovioikeus piti ennallaan Espoon käräjäoikeuden päätöksen Väänäsen korvausten osalta. Päätoimittaja ja Yhtyneet Kuvalehdet tuomittiin Espoon käräjäoikeudessa toissa syksynä Väänäseen kohdistuneesta solvauksesta. Korvauksia tuli henkisistä kärsimyksistä 20 000 markkaa ja oikeudenkäyntikuluista 50 000 markkaa.

Käräjäoikeus tuomitsi Tuluston Väänäsen solvauksesta 2700 markan sakkoihin. Koska hovioikeus tuomitsi nyt Tuloston myös Alhon solvauksesta, sakkoja kertyi yhteensä 11 000 markkaa. Hymyn artikkelissa oli väitetty, että Väänänen olisi saanut palkankorotuksen, uuden tittelin sekä päässyt PS-ohjelman vetäjäksi Yleisradiossa Alhon ministeriyden ansiosta. Käräjäoikeus kuvasi väitteitä perättömiksi ja räikeiksi ja niiden olleen omiaan loukkaamaan Väänästä.

Espoon käräjäoikeus perusteli Alhon rangaistus- ja korvausvaatimusten hylkäämistä toissa syksynä sillä, että Alho on julkisuuden henkilönä sellaisessa asemassa, että Alhon toimintaa saa käsitellä tiedotusvälineissä yhteiskunnallisessa toiminnassa, kuten Helsingin juhlaviikkojen yhteydessä.

Käräjäoikeuden päätöksen mukaan lehdistöllä on oikeus käsitellä myös Alhon henkilökohtaisia ominaisuuksia, kun ne liittyvät vallankäytön arviointiin. Käräjäoikeuden päätös tehtiin äänestämällä. Oikeuden puheenjohtajan mielestä kyseessä oli Alhon solvaus.

(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme