Mainos
Mainos

Internet-mainonta kasvussa

Internet-mainonta on selvässä kasvussa, kertoo mainostajien Internet-barometri. Yli 70 prosenttia liiton jäsenyrityksistä kertoo kyselyssä kaavailevansa lisäpanostuksia Internet-mainontaan.

Toisaalta samaa sanottiin viimevuotisessa kyselyssä, mutta käytännössä Internetin osuus yritysten mainostukseen käyttämistä varoista ei ole juuri kasvanut.

-Internetin osuus mainosbudjetista on pysynyt kahden prosentin tuntumassa, mutta välineen vuorovaikutusmahdollisuuksia hyödynnetään monipuolisesti entistä enemmän, Mainostajien Liiton toimitusjohtaja Kristiina Suhonen sanoo.

Liiton keräämään barometriin vastasi touko-kesäkuussa 162 liiton jäsenyritystä, joiden yhteenlasketut mainosbudjetit olivat noin 3,2 miljardia markkaa ja kokonaispanostus Internetiin noin 65 miljoonaa markkaa. Yhteensä liitolla on noin 400 jäsentä, joiden panostukset edustavat 80 prosenttia markkinointiviestintään Suomessa käytetystä summasta.

Barometri ei kerro suoraan panostusten markkamääräisestä kasvusta, vaan yrityksiltä kysyttiin vain, aikovatko ne lisätä, vähentää vai pitää ennallaan Internet-mainonnan määrän. Tuloksista laskettu saldoluku oli nyt 70 pistettä plussan puolella, kun se vuotta aiemmin oli 68.

Verkkokauppa pettymys

Yritysten keskimääräinen panostus Internetiin oli kyselyn mukaan 418 000 markkaa vuodessa, mistä ostetun mediatilan osuus lähes 140 000 markkaa. Loput kertyivät toteutus-, suunnittelu- ja ylläpitokuluista, verkkokaupan kulut eivät ole luvuissa mukana.

Verkkokauppaa Internetissä harrastaa kuutisenkymmentä prosenttia Mainostajien Liiton jäsenyrityksistä. Sitä aiotaan myös lisätä, vaikka 64 prosenttia kokeilleista arvioi sen osoittautuneen pettymykseksi. Kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kuitenkin saaneensa Internetistä kilpailuetua.

(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme