Mainos
Mainos

Internetin kävijämittaukset uudistumassa

Suomi on ollut edelläkävijämaa niin Internetin käytössä kuin käytön mittaamisessa. Merkittävimmin tämä on näkynyt viime vuosina tarkkoina kävijämäärätilastointeina, joita on totuttu näkemään niin julkisuudessa kuin www-palveluiden mediakorteissakin. Pelkät kävijämäärät eivät kuitenkaan kerro kaikkea, vaan yhä suurempi paine kohdistuu myös kävijäprofiilien selvittämiseen, eli keitä www-palveluiden käyttäjät todella ovat. Tähän asti kävijäprofiileja on mitattu etenkin www-sivuilla olevilla kyselyillä ja viime aikoina lisäksi osin keskitetystikin paneelivastaajille suunnatuilla kyselytutkimuksilla.

Taloustutkimuksen selvityksen mukaan sinänsä hyvät satunnaiskyselyt www-sivuilla eivät tuota aina yhteismitallista tietoa eri palveluiden välillä. Lisäksi tieto on hajallaan eikä keskitetysti esim. mediatoimistojen käytettävissä. Vastaavasti kyselytutkimukset, joissa Internetin käyttäjiltä kysytään missä www-palveluissa he ovat vierailleet, ovat liiaksi vastaajien muistin varassa. Lisäksi ns. top of mind -vaikutus korostuu sillä tunnetuimmat www-palvelut tai -brandit saavat helpommin mainintoja kuin heikommin tunnetut www-palvelut vaikka kumpiakin olisi käytetty. Kun tämä vielä yhdistetään ns. paneeliefektiin (kun paneelivastaajalta kysytään samoja asioita toistuvasti, alkaa hän muuttaa käyttäytymistään ja samalla vastauksiaan) voidaan tänä päivänä tarjolla olevien menetelmien epäillä soveltuvan heikosti vaativien markkinoiden tarpeisiin. Ei ole pystytty todistamaan, että pop up-tutkimuksilla, kirjekyselyillä ja paneelikyselyillä päästäisiin samaan lopputulokseen eli yhtenäiseen www-palvelun kävijäprofiiliin, toteaa Taloustutkimus selvityksessään.

Taloustutkimus on kehittänyt menetelmän, joka selvittää käytetyimpien www-palveluiden kävijäprofiilit yhteismitallisesti. Uusi menetelmä pohjautuu todelliseen, kertaluontoiseen satunnaisotantaan Suomen väestöstä ja käyttää hyväkseen teknisiä ratkaisuja - eli ei perustu pelkästään vastaajien muistikuviin Internetin käytöstä. Uuden menetelmän tiedonkeruuvaihe on tällä hetkellä käynnissä ja tutkimukseen osallistuu tuhansia suomalaisia.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme