Mainos
Mainos

Jo melkein puolet Internetin käyttäjistä naisia

Internet ei ole enää vain miesten suosima media, sillä jo 46 prosenttia netin käyttäjistä on naisia. Tieto ilmenee Tampereen teknillisen korkeakoulun ja Tampereen yliopiston julkaisemasta Internet suomalaisten arjessa -tutkimusraportista.

Tutkimuksen mukaan Internetiä käytetään toistaiseksi enemmän sähköpostin lähettämiseen ja vastaanottamiseen kuin www-sivujen selailuun. Useimmiten verkkoyhteys otetaan työpaikalta, mutta myös kotikäyttö on kasvussa.

Kotitalouksista 17,5 prosentilla on nykyään Internet-yhteys. Kuluttajista lähes puolet on kiinnostunut hankkimaan yhteyden kolmen vuoden sisällä. Internet-televisio ole vielä lyönyt itseään läpi, sillä vain seitsemän prosenttia kotitalouksista aikoo hankkia sellaisen kolmen vuoden sisällä.

Tietokoneen ja Internet-yhteyden hankkimista kotiin perustellaan työ- ja opiskelumahdollisuuksilla, kehityksessä mukana pysymisellä ja sähköpostin käyttömahdollisuudella. Tutkimuksesta selviää myös, että 70 prosenttia suomalaisista ei vielä käytä Internetiä.

Www-palveluja ei pidetä tärkeinä

Suomalaiset eivät pidä www-palveluita kovin tärkeinä. Tärkeimmiksi www-palveluiksi koetaan hakupalvelut ja vähiten tärkeänä pidetään eroottista viihdettä. Tutkimuksen mukaan televisio tyydyttää tällä hetkellä kuluttajien viihtymisen tarpeita merkittävästi paremmin kuin web.

Raportissa todetaan, että www-palveluiden sisällöissä on vielä paljon kehitettävää, jotta ne voisivat tarjota kuluttajalle lisäarvoa perinteisiin palvelumuotoihin verrattuna. Internetin ostopalveluita ei myöskään koeta vielä tärkeiksi. Ainoastaan neljä prosenttia suomalaisista on joskus ostanut tai tilannut jotain netin välityksellä.

Verkko-ostamiseen kohdistuu kuitenkin suuria odotuksia. Verkosta odotetaan löytyvän melkein mitä tahansa ja hintojen odotetaan olevan halvempia kuin kaupoissa. Verkosta ostaneiden kokemukset ovat kuitenkin päinvastaisia: valikoima on toistaiseksi suppea eikä hintojakaan koeta kovin edullisiksi.

Internet suomalaisten arjessa -selvitys on osa Tampereen teknilliseen korkeakouluun kuuluvan Digitaalisen median instituutin ja Tampereen yliopiston yhteistä Kuluttajatutkimukset-hanketta. Hanke käynnistyi vuonna 1996.
(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme