Mainos
Mainos

Kahdelle lehdelle JSN:n huomautus kansiteksteistä

Julkisen sanan neuvosto on antanut Suomen Kuvalehdelle ja Katso!-lehdelle huomautuksen kansiteksteistä, joiden JSN katsoi rikkoneen hyvää journalistista tapaa.

Suomen Kuvalehti julkaisi 3. syyskuuta artikkelikokonaisuuden miinoista ja Ottawan miinasopimuksesta. Lehden kansitekstin mukaan "Kansa haluaa pitää maamiinat". Kansitekstillä viitattiin sisäsivulla esiteltyyn kyselytutkimukseen, jonka mukaan 47 prosenttia vastaajista haluaa Suomen liittyvän henkilömiinojen käytön kieltävään Ottawan sopimukseen ja 29 prosenttia vastustaa liittymistä.

Jutussa kerrottiin myös, että Ottawan miinasopimuksen solmimisen aikaan vuonna 1997 kaksi kolmasosaa kansalaisista halusi Suomen mukaan sopimukseen. Näistä tiedoista lehti oli tehnyt kansitekstissä esittämänsä johtopäätöksen.

Lehden päätoimittaja perusteli kansitekstiä sillä, että suomalaisten suhtautuminen miinasopimukseen on ratkaisevalla tavalla muuttunut vuodesta 1997 tähän päivään, mikä käy selväksi myös jutusta. Neuvosto toteaa, että koska kyselyssä oli miinakiellon kannattajia huomattavasti enemmän kuin vastustajia, kansitekstillä ei ollut katetta jutun sisällössä.

Katso! väitti Halmeen retkahtaneen

Katso!-lehti julkaisi 13. toukokuuta uutisen kansanedustaja Tony Halmeen väitetystä alkoholinkäytöstä. Kansitekstien mukaan "Kansanedustajan itsekuri petti/Halme retkahti/Tony myöntää: Olin terassilla".

Kantelijan, kansanedustaja Halmeen mukaan lehden julkaisema tieto on perätön. Toimittaja oli kysynyt Halmeelta ennen jutun ilmestymistä, oliko tämä juonut olutta kyseisellä terassilla, johon hän oli vastannut kieltävästi. Kantelu kohdistui kannen ja jutun tietojen virheellisyyteen sekä lähdekritiikin puutteeseen.

Juttu perustui lehden mukaan silminnäkijähavaintoihin. Sisäsivulla olleessa jutussa kansanedustaja itse kiisti juomisen. Lehden vastaavan päätoimittajan mukaan lehdellä ei ollut eikä ole syytä epäillä, etteikö uutisointi pitäisi kaikilta osin paikkaansa. Silminnäkijähavaintoja lehti piti luotettavina. Lisäksi kokonaisuudesta käy näyttävästi ilmi kantelijan oma kanta uutiseen.

Neuvoston mukaan "Tony myöntää: Olin terassilla" -kansitekstistä sai virheellisen vaikutelman, että kansanedustaja olisi myöntänyt juomisen. Kansanedustajan "retkahtaminen" esitettiin varauksettomasti. Journalistin ohjeiden mukaan tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti ja kansiteksteillä on oltava sisällössä kate. Näillä perusteilla JSN katsoi lehden rikkoneen hyvää journalistista tapaa.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme