Mainos
Mainos

Kännykänkäyttö yleistynyt Yhdysvalloissa

Kännykänkäyttö yleistyy Yhdysvalloissakin alkuaikojen kankeuden jälkeen hyvää kyytiä. Yli 120 miljoonalla amerikkalaisella on kännykkä, kun viisi vuotta sitten kännykän omisti reilusti alle 60000 amerikkalaista.

Keskivertoamerikkalainen puhuu kännykkäänsä nykyään yli 400 minuuttia kuukaudessa, ja näistä minuuteista maan suuret matkapuhelinyhtiöt käyvät veristä sotaa.

Kilpailu näkyy jo siinä, että keskimääräinen minuuttihinta on laskenut viiden vuoden takaisesta noin 55 centistä (0,6 euroa) nykyiseen noin 12 centiin (0,13 euroon). Sanomalehdissä onkin päivittäin jättimäisiä mainoksia, joissa alan suurimmat yrittäjät Verizon, Sprint, AT&T, Cingular ja VoiceStream yrittävät kosia kännykänkäyttäjiä toinen toistaan edullisemmilla tarjouksilla.

Kuluttajille tarjotaan erittäin sekalaista valikoimaa kännykkäsopimuksia: pääosin ne sisältävät könttähintaan tietyn määrän minuutteja kuukaudessa. Edullinen soittoalue vaihtelee lähiosavaltiosta koko maahan. Eri sopimusten vertailu tai minuuttihinnan laskeminen on kuitenkin varsin tuskastuttavaa, jopa mahdotonta.
Tarjousten päähoukutin on yleensä erittäin halpa tai sitten täysin ilmainen puhelin.

Pieni präntti syytä lukea

Jotkut halvat sopimukset pitävät sisällään sen syötin, että sopimuksesta ei pääse irti ilman sakkomaksua kahteen vuoteen. Kännykkään tulevat puhelut menevät vastaanottajan piikkiin, niistä on osattava kysyä erikseen.

Ulkomailta jenkkikännykkään tuleva yllätyspuhelu saattaakin aiheuttaa myös yllätyksen puhelinlaskussa, sillä niiden minuuttihinta on usein huima. Kaikki yhtiöt eivät salli asiakkaalleen ulkomaanpuheluja, ja osa myöntää oikeuden niihin vasta kuukausien karenssin jälkeen.

Pienellä präntätty sopimustekstikin on syytä lukea huolella, sillä joissakin sopimuksissa kuukausiminuuttien ylimenevät minuutit tulevat erittäin kalliiksi. Osa taas pettyy tuhansiin halpoihin iltaminuutteihinsa, sillä ne saattavat olla voimassa vasta iltayhdeksän jälkeen, ja toisella puolella Yhdysvaltoja asuva tyttöystävä on siihen aikaan jo unten mailla.

Hyvästä asiakkaasta taistellaan

Asiakkaiden valitukset laskutuksesta ja mainonnasta ovatkin olleet jo sitä luokkaa, että 22 osavaltion oikeusministerit ovat vaatineet markkinointi- sekä laskutustietoja monelta suurelta kännykkäyhtiöltä tutkiakseen ongelmia.

Osa asiakkaista on kuitenkin jo oppinut ottamaan ilon irti kilpailusta. Jos olet hyvä asiakas, niin yhtiö haluaa pitää sinut hinnalla millä hyvänsä. Palvelusta ja sopimusehdoista rutiseva saattaakin saada huimia lisäetuja, kun vain valittaa tarpeeksi tarmokkaasti asiakaspalveluun.

Amerikkalaisyhtiöt ovat kehittäneet tietokoneohjelmia, jotka seuraavat "hyvien" asiakkaiden puhelimen käyttöä. Ohjelman avulla voidaan päätellä asiakkaan lähtöherkkyys, ja hänelle osataan tarjota lisäetuja ajoissa. Jotkut yhtiöt pitävät myös huolta siitä, että hyvät eli kiinnipitämisen arvoiset asiakkaat eivät joudu odottamaan, kun he soittavat asiakaspalveluun.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme