Mainos
Mainos

Kaupalliset radiot ohittivat Ylen kuuntelijamäärissä

Kaupallisilla radioasemilla oli ensi kertaa tänä syksynä enemmän kuulijoita kuin Yleisradion suomenkielisillä kanavilla. Suurimman yleisön kaupallisista radioasemista veti valtakunnallinen mainosradio Radio Nova, joka tavoitti viikossa 1,8 miljoonaa suomalaista.

Radion kuuntelua ja television katselua Suomessa tutkii Finnpanel Oy, jolta Yleisradio, Markkinointiviestinnän toimistojen liitto ja kaupalliset radiokanavat ovat tilanneet kansallisen radiotutkimuksen.

Finnpanelin selvityksen mukaan tämän vuoden syys-marraskuussa Yleisradiolla oli 3085000 kuuntelijaa viikossa ja kaupallisilla radioilla yhteensä 3269000. Vuosi sitten Yleisradion luku oli 3185000 ja kaupallisten radioiden 3084000. Kaupalliset radiokanavat ovat saaneet kuulijoita eniten yli 45-vuotiaiden joukosta.

-Kaupallisen radion kannalta tämä on historiallinen tapahtuma. Ensi kerran kuudentoista toimintavuotemme aikana ohitamme kolmen kuukauden yhteenvetoraportissa Yleisradion viikkokuuntelijamäärällä mitattuna, Suomen Radioiden liiton toimitusjohtaja Timo Savola sano.

Suomessa on ollut kaupallista radiotoimintaa vuodesta 1985. Suomen Radioiden liittoon kuuluu 54 yksityistä radioasemaa. Radio Novan ohella kaupallisista radiokanavista yli miljoonan viikkokuulijan luokkaan ylsi myös Kiss FM.

Finnpanelin tutkimus toteutetaan päiväkirjamenetelmällä ja siihen kerätään tiedot vuosittain yli 14000 päiväkirjasta.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme