Mainos
Mainos

Kriittinen televisioyhtiö yritysvaltauksen kohteeksi Venäjällä

Venäläinen kaasujätti Gazprom on ottanut haltuunsa riippumattoman televisioyhtiö NTV:n. Gazprom sai jalansijan NTV:stä, kun NTV myi sille osakkeitaan lainojen kuittaamiseksi.

Vladimir Gusinski, NTV:n perustaja

Gazprom otti vallan NTV:n ylimääräisessä yhtiökokouksessa, jonka laillisuus on kyseenalainen. Noin 19 prosenttia NTV:n osakkeista on kuitenkin jäädytetty oikeuden päätöksellä, koska niiden omistuksesta on erimielisyyttä. Gazprom käytti hyväkseen tätä ja vaihtoi enemmistöpäätöksellä hallitusta. NTV on käytännössä Venäjän ainoa valtakunnallinen televisioasema, joka suhtautuu kriittisesti maan presidenttiin ja hallitukseen.

NTV:n perustaja Vladimir Gusinski on parhaillaan Espanjassa ja Venäjän viranomaiset ovat vaatineet hänen luovuttamistaan oikeusjuttujen vuoksi. NTV:n ja sen omistaman Media-Mostin toimistoihin on viime vuonna useita kertoja tehty tarkastuksia, joita on pidetty selvänä painostuksena yhtiötä vastaan.

Yhtiökokouksessa NTV:n hallitukseen nimitettiin enemmistö Gazpromin edustajia ja hallitus valitsi myöhemmin tv-yhtiölle uuden pääjohtajan. Uudeksi pääjohtajaksi valittiin amerikkalainen pankkiiri ja yritysjohtaja Boris Jordan, jonka yritystoiminta Venäjällä on herättänyt paljon keskustelua.

Jordan on Yhdysvaltain kansalainen ja toisen polven venäläinen emigrantti, joka tuli vuonna 1990 Venäjälle ja osallistui silloin yksityistämiseen. Kaasujätti Gazpromin mediayhtiön johtaja Alfred Koh oli tuolloin yksityistämisministeri. Koh on ilmoittanut päämääräkseen NTV-yhtiön taloudellisen tervehdyttämisen.
-Nyt me voimme ryhtyä tämän tehtävän toteuttamiseen, hän sanoi lehdistötilaisuudessa.

Vielä viime perjantaina moskovalainen tuomioistuin totesi, ettei yhtiökokous ole laillinen, mutta muutti päätöstään eilen. Eilen myös toinen oikeuselin totesi, että kokous on laiton, mutta tämäkin päätös muuttui ennen tämänpäiväistä kokousta. Juristeja on ihmetyttänyt oikeuden päätösten muuttaminen ja monet epäilevät, että oikeus on joutunut korkean tahon painostuksen kohteeksi. Tänään Gazpromin edustajat väittivät, että presidentti Vladimir Putin on hyväksynyt muutokset.

NTV:n uskalias kriittisyys


NTV-yhtiö arvosteli erityisen ankarasti ensimmäistä Tshetshenian sotaa 1990-luvun alussa ja on säilyttänyt myös toisen sodan aikana kriittisen linjan. NTV:n johtajana vaihdokseen asti toiminut suositun televisio-ohjelman Itogin juontaja Jevgeni Kiseljov sanoi eilen The Moscow Times -lehdelle, että toimittajat eivät hyväksy yhtiökokouksen päätöksiä. Hän ennakoi lakkoa ja samanlaista suurta mielenosoitusta, joka aikaisemmin pakotti Prahassa televisiojohtajan luopumaan paikastaan.

Viime lauantaina Moskovan keskustassa pidettiin NTV:tä tukeva mielenosoitus, johon osallistui noin 10 000 ihmistä. Mielenosoitus oli suurin moniin vuosiin.
(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme