Mainos
Mainos

Kuluttajatiedon julkistamisesta palkittiin

Joka kodin asuntomarkkinat, Näkövammaisten Keskusliitto ja professori Pirjo Laaksonen on palkittu kuluttajatiedon julkistajina.

Viidennet kuluttajatiedon julkistamispalkinnot on myönnetty Joka kodin asuntomarkkinat -ohjelmasarjalle (MTV3), Näkövammaisten Keskusliitolle sekä professori Pirjo Laaksoselle (Vaasan yliopisto). Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen jakoi palkinnot tänään kuluttajansuojalain 25-vuotisjuhlan yhteydessä.

Ensimmäisen kerran julkistamispalkinto jaettiin vuonna 1990 ja viimeksi se on luovutettu vuonna 1998. Palkinnolla pyritään kannustamaan sekä yhteisöjä että yksityisiä kansalaisia tuottamaan ja välittämään kuluttajia palvelevaa tietoa.

Raadin perustelut


Joka kodin asuntomarkkinat -ohjelmasarja
Kunnallisille kuluttajaneuvojille ja Kuluttajavirastoon tulevat lukuisat asumista koskevat tiedustelut osoittavat, että asumiskysymykset ovat kuluttajien arkielämässä keskeisellä sijalla. Joka kodin asuntomarkkinat -ohjelmasarja on vuodesta 1991lähtien välittänyt kuluttajatietoa asuntojen ostosta, rakentamisesta, remontoinnista, taloyhtiöasioista ja asumisen eri muodoista.

Näkövammaisten Keskusliitto
Näkövammaisten Keskusliitto on kiinnittänyt toiminnassaan erityistä huomiota näkövammaisten mahdollisuuksiin saada tietoa kuluttaja-asioista. Liitolla on mm. oma kuluttajasihteeri, liiton julkaisuissa sekä tietoverkossa jaetaan kuluttajatietoa ja liitto on tuottanut Kuluttajaviraston Kuluttaja-lehteä äänitteenä. Lisäksi Näkövammaisten Keskusliitto toimi erittäin aktiivisesti euroinformaatiokampanjassa. Liitto osallistui Euroopan Sokeiden liiton kanssa eurokolikoiden ja -seteleiden suunnitteluun. Se oli mukana mm. kehittämässä rahojen tunnistamista helpottavia apuvälineitä sekä toteuttamassa eurosta kertovan tiedotusmateriaalin sisältöä ja jakelua.

Professori Pirjo Laaksonen
Professori Pirjo Laaksonen on tutkinut kuluttajakäyttäytymistä ja -markkinointia. Erityisen kiinnostuksen kohteena on ollut tuotteiden ja kulutuksen merkitysmaailma. Laaksonen on julkaissut viitisenkymmentä tieteellistä tutkimusta, joista kansainvälisesti laajimmalle levinnyt käsittelee kuluttajien sitoutumista tuotteisiin. Tieteellisen julkaisutoiminnan ohessa Pirjo Laaksonen on kokenut tärkeäksi pitää kuluttajanäkökulmaa esillä ja levittää käytännönläheistä kuluttajatietoa.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme