Mainos
Mainos

Kuluttajavirasto kritisoi harhaanjohtavaa mokkulamainontaa

Kuluttajavirasto moittii matkapuhelinoperaattoreita harhaanjohtavasta mainonnasta, kertoo tämän päivän Salon Seudun Sanomat. Virasto on käynyt operaattorien kanssa jo kaksi vuotta tuloksettomia keskusteluita mokkulamainonnan ongelmista.

Mokkulaksi kutsutulla lisälaitteella toimiville mobiililaajakaistoille ilmoitetut nopeudet ovat maksiminopeuksia, jotka eivät useinkaan käytännössä toteudu.

Operaattoreita edustava Ficom ry. julkisti tämän kuun alussa suosituksen, jonka mukaan mainonnassa tulisi ilmoittaa liittymänopeuden todellinen vaihteluväli normaaliolosuhteissa.

Ainoastaan DNA ilmoittaa mainoksessaan vaihteluvälin, mutta Kuluttajavirasto on tyytymätön tähänkin mainokseen. DNA mainostaa 12 megan nopeudella toimivaa mokkulaa, ja pieni teksti mainoksen lopussa mainitsee, että tyypillinen nopeus on 0,2-15 megaa.

Salon Seudun Sanomien mukaan Sonera ja Elisa eivät aio jatkossakaan ilmoittaa vaihteluväliä.

Lakimies Miina Ojajärvi Kuluttajavirastosta harmittelee harhaanjohtavaa mainontaa.

- Eihän kukaan kymmentä maitolitraa ostava tyydy siihen, että maitoa saa vain kahdesta neljään litraa, Ojajärvi sanoo lehden haastattelussa.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme