Mainos
Mainos

Mediasotaa: Venäläinen TV-asema pannaan Tshetshenia-uutisoinnissa

Venäjän suurin kaupallinen televisioasema NTV ilmoitti tänään, että se on erotettu Tshetshenian sotaa seuraavasta virallisesta toimittajaryhmästä eli ns. lehdistöpoolista, jolla on pääsy muilta toimittajilta kielletyille alueille. Aseman mukaan erottamisen syynä on se, että NTV esitti venäläisen upseerin haastattelun, jossa tämä kertoi venäläisten joukkojen merkittävistä tappioista.

Venäläistykki Tshetsheniassa

Dagestanista lähetetyssä raportissa NTV:n kirjeenvaihtaja Juri Lipatov sanoi, että armeijan tiedottaja oli syyttänyt häntä valheiden levittämisestä ja sanonut, ettei NTV:llä ole enää mitään asiaa venäläisten joukkojen asemiin eikä sille anneta mitään tietoja.

NTV on ainoa Venäjän kolmesta päätelevisiokanavasta, joka ei ole suoraan kytköksissä valtioon. Se on jo useita päiviä lähetyksissään kertonut, että venäläisten joukkojen tappioluvut ovat "vain virallisia lukuja", antaen näin ymmärtää, että todelliset luvut voivat olla paljon korkeampia. Jyrkkäsanaisessa raportissaan Lipatov sanoi armeijan syyllistyvän sellaiseen sensuuriin, joka herättää yleisemminkin kysymyksiä sotatiedotuksen totuudellisuudesta.

NTV:n uutisraportit edellisestä Tshetshenian sodasta olivat usein täysin eri linjoilla virallisen propagandan kanssa ja muokkasivat merkittävästi venäläisten kansalaismielipidettä sodanvastaiseen suuntaan. Televisio on merkittävin yksittäinen tietolähde suurelle osalle venäläisiä.
(STT-Reuters-DPA)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme