Mainos
Mainos

Mikä ihmeen sosiaalinen media?

Facebookiin ei tarvitse kenenkään liittyä pysyäkseen kärryillä, mutta sosiaalisen median lait on hyvä ymmärtää. Näin toteaa Helsingin yliopiston verkkoviestinnän professori Pekka Aula. Hän uskoo, että tulevaisuudessa sosiaalinen yhteisö kulkee yhä useammin taskussa mukana.

Sosiaalinen media on tuttu sanapari viime vuosilta. Yhä useampi kokee sen hallitsevansa, mutta monille se on vielä upottavaa höttöä.

Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia järjestää sosiaaliseen mediaan liittyvien kysymysten ja väärinkäsitysten selvittämiseksi tänä vuonna analyyttisen seminaarisarjan aiheesta. Tänään alkanut sarja tarkastelee sosiaalisen median vaikutusta muun muassa oppimiseen, journalismiin ja kansalaisten osallistumiseen.

Nuorille sosiaalinen media on selviö

Pekka Aula toteaa, että etenkin nuorille sosiaalinen media on jo itsestään selvä osa arkea. He käyttävät sujuvasti netin yhteisöpalveluita, kuten Facebookia, Youtubea ja Irc-galleriaa. Heidän kommenttinsa täyttävät myös keskustelusivustot, kuten Suomi24:n.

Aula muistuttaa, että esimerkiksi Facebookissa on paljon myös yli 40-vuotiaita.

– Se on itse asiassa jo oleellinen osa niin suuren porukan normaalia tapaa kommunikoida ja olla tekemisissä keskenään, että sitä ei kannata enää kummastella ja ihmetellä.

Työtoverit kohtaavat Facebookissa

Sosiaalisen median historia on nuori. Esimerkiksi Facebook perustettiin vuonna 2004. Viime viikolla Facebook nousi Financial Times -talouslehden mukaan Yhdysvalloissa ensimmäistä kertaa suositummaksi kuin hakukone Google. Tätä nykyä Facebook on maailman neljänneksi vierailluin sivusto netissä ja siihen on liittynyt yli 400 miljoonaa ihmistä. Suomenkielisenä se on toiminut pari vuotta.

Aulalla on Facebookissa 264 ystävää. Hänelle se on paitsi sosiaalista ajanvietettä myös työväline.

– Siellä on paljon kollegoitani, joiden kanssa olen yhteyksissä myös työasioissa. Meillä on Facebookissa muun muassa aivan fantastinen oppiaineen järjestämä kurssi. Pohdimme siinä yritys- ja organisaatioviestinnän uusia tuulia ja teemme opiskelijoiden kanssa yhdessä sisältöä jaettavaksi kaikille.

Aula uskoo tietävänsä Facebookin ansiosta kaiken kaikkiaan paremmin, mitä ympärillä tapahtuu.

– Saan sieltä sellaisia vinkkejä, jotka eivät tulisi yhtä nopeasti tietooni muuten. Pystyn lisäksi halutessani kertomaan esimerkiksi menossa olevista tutkimushankkeista. Yritän käyttää välillä myös Twitteriä ja kertoa siellä uusista löydöistä. Saan sillä tavalla ehkä muutkin kiinnostumaan tärkeistä tutkimuskohteista ja etsimään lisätietoa yliopiston palvelusta.

Tuomitseminen ei kannata

Tällainen on Pekka Aulan ilme Facebookissa.

Vaikka Aula on itse mieltynyt Facebookiin, hän vakuuttaa, että kukaan ei putoa kelkasta, vaikkei siihen liitykään.

Sosiaalisen median merkitys on kuitenkin hänen mukaansa hyvä selvittää.

– On ihan hyvä ymmärtää, mistä on kyse. Vanhempien on hyvä tietää siitä jotain lastensa takia, yritysten työntekijöiden takia ja työntekijöiden yritysten ja oman itsensäkin takia. Se kuuluu aikamme ihmisten väliseen kanssakäymiseen ja maisemaan. Jos on yleisesti kiinnostunut asioista, on hyvä luoda jonkinlainen suhde sosiaaliseen mediaan eikä heti tuomita sitä.

Yhteisö tulee taskuun

Facebook on monille jo vanha juttu ja nettivelhot kehittelevät sille kiihkeästi kilpailijoita.

– Internetin historia osoittaa, että yksittäiset palvelut tulevat ja menevät. Me ihmiset olemme kuin kalaparvi, joka liikkuu paikasta toiseen. Nyt näyttää siltä, että esimerkiksi suomalainen Irc-galleria on menettänyt käyttäjiä ja he ovat siirtyneet jonnekin muualle.

Aula uskoo, että tulevaisuudessa sosiaalisen median palvelut kulkevat tietotekniikan kehittyessä yhä useammin käyttäjiensä taskussa.

– Esimerkiksi Facebookia käytetään jo nyt paitsi pöytäkoneelta myös kännykästä ja muilta päätelaitteilta ratikassa, konsertissa ja missä tahansa. Tulevaisuudessa se irtautuu vielä voimakkaammin työpöytä- ja kirjoituspöytäyhteydestä.

Netti on jättimäinen baaritiski

Moni vierastaa sosiaalista mediaa sen avoimuuden ja julkisuuden vuoksi.

Pekka Aula kannustaa monien muiden asiantuntijoiden tavoin itse kutakin harkitsemaan tarkkaan, miten paljon itsestään netissä kertoo.

– Itselläni on sellainen elämänmotto, että pitää käyttäytyä aina kunnolla, koska joku kuitenkin tuntee sinun äitisi. Tämä toimii missä tahansa kanssakäymisessä. Netissäkin on muistettava hyvät tavat ja muiden kunnioittaminen. Kannattaa myös pitää mielessä, mitä haluaa paljastaa itsestään paitsi omille kavereille myös täysin tuntemattomille.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme