Mainos
Mainos

MTV3 kokeili – tältä tuntuu pelata interaktiivista elokuvaa

Tietokonepelit ovat saamassa alati vahvempaa jalansijaa viihdemaailmassa.

Esimerkiksi Guinness World Recordsin päätoimittaja Craig Glenday totesi hiljattain GTA V -pelin rikottua useita viihdemaailman myyntiennätyksiä, että kyse ei ole enää harrastelusta, vaan Hollywoodin mahdin voittamisesta.

Nyt peleihin on alettu yhdistellä yhä vahvemmin elementtejä elokuvakerronnasta jopa siinä määrin, että on vaikea luokitella, kuuluuko tuote pelimaailmaan vai elokuvakategoriaan.

Tästä on esimerkkinä pelistudio Quantic Dreamin kehittämä BEYOND: Two Souls -peli. Peli ilmestyi vastikään PlayStation 3 -konsolille, ja sen ikäraja on 16 vuotta.

Kyseessä on pelattava toimintadraama, jonka kerrontatyyli on hyvinkin elokuvamainen.

Yliluonnollinen tarina

BEYOND: Two Soulsin päähenkilö on yliluonnollisia kykyjä omaava nuori Jodie Holmes, jonka toimintaan ja hahmon tekemiin valintoihin pelaaja pääsee vaikuttamaan. Jodiella on psyykkinen kontakti näkymättömään Aiden-olentoon. Aidenin avulla Jodie pystyy kanavoimaan yliluonnollisia voimia telepaattisesti. Jodien ohella pelaaja kontrolloi myös Aidenia.

Pelaaja joutuu tekemään pelin aikana useita valintoja, jotka vaikuttavat juonen käänteisiin. Mikään valinta ei ole periaatteessa väärä, vaan tarina etenee sujuvasti vaikka pelaaja tekisi mitä tahansa valintoja.

Ja jotta pelikokemus olisi entistäkin elokuvamaisempi, niin hahmoihin on mallinnettu valkokankailta tuttuja näyttelijöitä. Jodien animoitua hahmoa "näyttelee" mm. Inception- ja Juno-elokuvista tuttu Ellen Page.

Toisena päähenkilönä nähdään mm. Platoon-elokuvassa loistanut Willem Dafoe. Etenkin Dafoen persoonalliset kasvot on saatu erittäin tunnistettavasti mallinnettua pelimaailmaan.

Animointivaiheessa näyttelijät työskentelivät samaan tapaan kuin elokuvan kuvauksissa, käsikirjoitukseen eläytyen. Näyttelijät joutuivat kantamaan yllään useita liikkeentunnistussensoreita, joiden avulla pelinkehittäjät mallinsivat roolihahmot peliin.

Tunnelma avainasemassa

BEYOND: Two Souls on varsin tiivistunnelmainen peli, jonka graafinen maailma on hienosti ja yksityiskohtaisesti toteutettu.

Elokuvaan verrattuna tarinaan uppoutuu aivan eri tavalla, kun pelaaja pääsee itse vaikuttamaan päähenkilön toimintaan.

Tunnelmaa kohottaa entisestään hieno äänimaailma, jonka luomisesta on vastannut mm. elokuvamusiikin guru Hans Zimmer.

Elokuvien tapaan BEYOND: Two Souls etenee kohtaus kerrallaan. Kohtaukset puolestaan etenevät pelaajan toiminnan tahdissa:

Jos joku pelin hahmo pyytää Jodieta vaikkapa siirtymään toiseen huoneeseen, niin näin ei ole kuitenkaan pakko tehdä. Pelaaja voi jäädä Jodien kanssa nuuskimaan tiloja aivan rauhassa. Pelin muut hahmot tosin alkavat usein tässä vaiheessa hoputtaa Jodieta "nyt ei ole aikaa pelleillä" -tyyppisillä kommenteilla. Näillä kommenteilla ohjeistetaan pelaajaa, jotta tarina pääsisi jatkumaan.

BEYOND: Two Souls on vangitseva peli, mutta nälkä kasvaa syödessä. Nopeasti alkaa toivoa, että päähenkilöllä olisi vielä enemmän valinnanvaraa tehdä vaikka vähän epäolennaisimpiakin asioita. Lisäksi pelin eri kohtaukset vaikuttavat ajoittain hieman irrallisilta, jos niitä vertaa tavalliseen elokuvakerrontaan.

Hahmojen animointi on ilmeikästä, ja Jodien tunnetilat välittyvät vahvasti pelaajalle. Jodien liikkeiden ohjaamisessa olisi kuitenkin vielä hiottavaa, sillä paikoitellen hahmon ohjaaminen oli hieman turhan jäykkää ja tunnotonta.

Näistä miinuspuolista huolimatta kokonaisuutta voi kuitenkin luonnehtia onnistuneeksi.

Rauhallisen syysillan ajanvietettä

Parhaimmillaan peli toimii ajanvietteenä esimerkiksi silloin, kun viettää yksikseen kiireetöntä ja rauhallista iltaa.

BEYOND: Two Souls edustaa avausta pelimaailman ja elokuvien yhdistämisessä ja onnistuukin tavoitteessaan melko hyvin.

Vaikka joidenkin toimintojen merkitys jää hieman irralliseksi, niin pelin tärkeimpänä ansiona on se, että siinä on mielenkiintoinen ja koukuttava juoni. Lisäksi tunnelma, visuaalinen toteutus ja yksityiskohtaisesti animoidut näyttelijäsuoritukset ovat onnistuneita. Pelin innovatiivisuudesta rapsahtaa vielä lisäpisteet.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme