Mainos
Mainos

Näin Pebble kaatui – Applen tuoma kilpailu oli liikaa ja yhteistyöt eivät tuottaneet hedelmää

Älykellojen pioneerin Pebblen taru sai vajaat pari viikkoa sitten varsin surullisen lopun. Pebble lopetti toimintansa, ohjelmistot myytiin Fitbitille, joka palkkasi myös osan työntekijöistä ja vielä toimituksiin odotetut Pebble-tuotteet, kuten Pebble Time 2 ja Pebble Core, peruttiin.

Miten tässä näin kävi?

Business Insiderin raportti Pebblen tarinasta sekä Backchannelin haastattelu Pebblen perustajan ja toimitusjohtaja Eric Migicovskyn kanssa valottavat syitä tuhon taustalla.

Pebblen alku oli lupaava – ensimmäistä Pebble-kelloa ennakkomyyntiin 10,2 miljoonalla dollarilla joukkorahoituspalvelu Kickstarterin kautta. Lopulta älykellomarkkinoiden jääminen odotettua pienemmiksi, Applen mukaantulo markkinoille sekä Pebblen epäonnistuminen yhteistöissä ja yrityksissä myydä koko liiketoiminta johtivat nyt nähtyyn pakkomyyntiin ja Pebble-laitteiden tarinan päättymiseen.

Pebble teki jopa voittoa ennen kuin se kääntyi tappiolliseksi vuonna 2015.

2015 Apple toi markkinoille oman Apple Watch -älykellonsa, joka aluksi nosti kiinnostusta myös edullisempaan ja jo laajemmin sovelluksia tarjonneeseen Pebbleen. Mutta lopulta myynti alkoi supistua. Yksi Business Insiderin lähteistä kuvailee, että Applen brändi oli niin vahva, että sen mukaantulo söi kaiken hapen markkinoilta. Tämä ei jättänyt elintilaa pienelle Pebblelle.

Suurempi ongelma toki on se, etteivät älykellot yltäneetkään kuin pieneen murto-osaan älypuhelinten myyntimääristä. Oikeastaan vain Apple on myynyt merkittävästi älykelloja, tämän vuoden joulumyynnin jälkeen arvioituna jo yli 20 miljoonaa useiden satojen eurojen keskihinnalla.

Pebblen tuotestrategia oli myös pahasti epäonnistunut. Se panosti todella terveys- ja fitness-ominaisuuksiin vasta tänä vuonna, vaikka juuri ne ovat se yksi osa-alue, joka myös älykelloissa ihmisiä kiinnostaa. Pebble toi vasta kolmannen sukupolven kelloonsa esimerkiksi sykemittarin.

Pebblen ohjelmistot nyt ostava Fitbit ymmärsi aktiivisuuden seurannan merkityksen alusta alkaen. Tosin sekin on ongelmissa, kun yksinkertaisten aktiivisuusrannekkeiden markkinoita valtaavat todella halvat kiinalaisvaihtoehdot ja toisaalta edistyneet ja yhä paremmin terveys- ja fitness-ominaisuuksin varustetut älykellot syövät Fitbitin asemaa toisesta suunnasta. Pebble-oston myötä Fitbitin odotetaankin tuovan markkinoille omaa aiempaa tuotevalikoimaansa monipuolisemman laitteen ranteeseen – todennäköisesti yhden lisäyksen ollessa asennettavat lisäsovellukset.

Yhteistyökään ei sujunut Pebbleltä. Se yritti luoda uuden kellomallin yhdessä Citizenin kanssa, mutta perinteisten kellojen valmistajan kanssa kehitystyö osoittautui liian hitaaksi ja lopulta Pebble suunnitteli itse pyöreän Pebble Time Round -kellonsa designin.

Keväällä ensin irtisanottuaan neljänneksen noin 160 työntekijästään, tuotiin Pebble 2 -uutuudet ennakkomyyntiin jälleen joukkorahoituspalvelu Kickstarterin kautta. Ennakkomyyntiin päädyttiin, koska Pebble ei onnistunut saamaan rahoitusta muualta. Lopulta Pebblen tappoikin kyvyttömyys nostaa rahoitusta toiminnan jatkamiseksi. Syynä sijoittajien kiinnostuksen puutteelle olivat luonnollisesti heikot näkymät ja Pebblen jo laskussa oleva myynti.

Pebble yritti myydä itseään muun muassa Intelille ja 70 miljoonan dollarin kauppa olikin jo lähellä. Lopulta tuntemattomasta syystä Intel ei kauppaa toteuttanut.

Myös Fitbitin kanssa alun perin tavoitteena oli laajempi diili, jossa Fitbit olisi myös jatkanut Pebble-laitteiden myyntiä ja koko yrityksen liiketoiminta olisi siirtynyt sille nyt myytyjen, valittujen ohjelmistoihin liittyvien omaisuuserien sijaan.

Fitbitin on raportoitu maksavan kaupassa 34-40 miljoonaa dollaria, joka ei yksinään kata Pebblen velkoja ja muita vastuita. Pebblen työntekijöiden osakkeet ja muut oikeudet ovat järjestelyssä arvottomia, joskin työntekijöille on kerrottu maksettavan irtisanomiskorvausta. Pebblejään odottaneille ennakkotilaajille on luvattu palauttaa rahat kokonaisuudessaan. Pebblen tuotevarasto ja esimerkiksi palvelimet myydään erikseen.

Ilmeisesti Fitbitin omista ongelmista johtuen se ei lopulta halunnutkaan toteuttaa koko Pebblen ostoa.

Muiden vaihtoehtojen puuttuessa Pebble päätettiin laittaa kiinni ja myydä se mitä myytävissä oli.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme