Mainos
Mainos

Naispelaajat kohtaavat häirintää verkkopeleissä

Naispelaajat kohtaavat säännöllisesti sukupuoleen perustuvaa häirintää suosituimmissa verkkopeleissä.

Ongelma näyttäytyy naispelaajien ylläpitämissä blogeissa, joiden tarkoituksena on tuoda ongelma näkyville ja antaa vertaistukea.

Tutkimusyhtiö Forresterin mukaan Euroopassa noin kolmannes yli 16-vuotiaista pelaajista on naispuolisia.

Britannian yleisradioyhtiö BBC kokosi juttuaan varten vakavimpia häirintäviestejä Xbox Live -palvelusta ja välitti ne Microsoftille. Yhtiö ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan, miksi kyseisten käyttäjien toimintaan ei ollut puututtu.

Aikaisemmin Microsoft on ilmoittanut, että se on "sitoutunut voimakkaasti ongelman ratkaisemiseen".

Samaan aikaan pelialan miesvaltaa ja sen ongelmia julkisuuteen nostavat naiset ovat itse joutuneet suoranaisten vihakampanjoiden kohteeksi.

Esimerkiksi amerikkalainen kulttuurikriitikko Anita Sarkeesiansai tappouhkauksia lanseerattuaan naisten asemaa videopeleissä koskevan dokumenttiprojektin.

Nintendo ajaa tiukkaa linjaa

Perinteisesti peliyhteisöissä on vakuuteltu, että käyttäjien tekemät ilmoitukset ovat tärkeitä ja niihin reagoidaan. Pelaajia pyydetään kertomaan, "jos joku häiritsee pelikokemustasi".

Nintendo on kuitenkin nyt antanut ymmärtää, että pelkkä häiritsevän viestin poistaminen ei riitä. Se ei saisi koskaan näkyä.

Hiljattain brittiläinen Channel 4 -televisiokanava paljasti, millaista seksuaalista häirintää käyttäjä saa osakseen nuorille suunnatussa, suomalaisyhtiö Sulakkeen Habbo Hotel -yhteisössä.

Yhtiön toimitusjohtaja Paul LaFontaine laajensi julkisessa vastauksessaan kritiikin koskemaan kaikkia sosiaalisen pelaamisen yhteisöjä.

– Tämä on ollut maailmanlaajuinen herääminen yhtiölleni ja koko alalle, joka on huonosti säännelty, LaFontaine julisti.

Perhearvoistaan tunnettu yhtiö ilmoitti taannoin E3-messuilla, että se tulee käyttämään jopa kolmen tason moderointia tulevan Wii U -konsolinsa yhteisössä.

LA Timesin mukaan automaattisen sanaseulan ja käyttäjien ilmiantojen lisäksi viestit voisivat mennä jopa yhtiön työntekijän tarkastukseen. Yhtiön mielestä äärimmillään jopa puolen tunnin viive voisi olla hyväksyttävä.

Yhtenä vaihtoehtona on esitetty viestinnän sallimista vain luotettujen ihmisten välillä.

Tällainen kuitenkin vaikuttaisi pelaajien määrään, aktiivisuuteen ja koko pelikokemuksen kiehtovuuteen.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme