Mainos
Mainos

Peliteollisuudelle vauhtia sivistävistä peleistä

"Sivistävät" videopelit avaavat uusia näkymiä myös suomalaiselle peliteollisuudelle.

Uudet "sivistävät" videopelit, joiden ensisijainen tehtävä ei ole viihdyttää vaan vaikuttaa, avaavat uusia mahdollisuuksia pienille peliyrityksille. Esimerkiksi vaatimaton suomalainen peliteollisuus on ollut vaikeuksissa taistelussa suuryritysten hallitsemaa yhä keskittyvää alaa vastaan.

Jatkossa yhä useamman aikuisen odotetaan pelaavan ja haluavan kunnon juonen, audiovisuaalisella loistolla ei ole niin väliä. Se merkitsee kohtuullisia tuotantokustannuksia ja siis mahdollisuuksia myös pienille peliyrityksille. Taideteollisessa korkeakoulussa ulkomaiset peliasiantuntijat opettavat kevään ajan videopelien tarinankerrontaa.

-Suomalaisten pitäisi keskittyä videopeleihin, joiden tarjonta on vielä vähäistä. Kaikki tekevät nykyisin pelejä 15-vuotiaille pojille. Parempi tehdä pelejä uusille markkinoille, kertoo pelisuunnittelukonsultti Ernest Adams.

Sivistävät pelit ovat nopeasti laajeneva alue, joka nostaa myös videopelien statusta. Esimerkiksi YK:n pelissä opetellaan humanitaarisuutta viemällä ruoka-apua sodan runtelemaan maahan. USAssa on käytetty peliä jo presidentinvaalikampanjassakin.

Greenpeace on jo iskenyt omalla tavallaan. Sen sivuilla voi valaiden ja delfiinien lisäksi pelastaa saamelaisten poroja metsätaloudelta.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 20.04.2005)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme