Mainos
Mainos

Rajat ylittävä verkkokauppa takkuaa Euroopassa

Rajat ylittävä verkkokauppa yskii pahasti Euroopassa, koska verkkokauppiaat eivät toimita tavaroitaan ulkomaille eivätkä tarjoa ulkomaisille asiakkaille sopivia maksutapoja.

Näin arvioi EU-komissio sähköistä kaupankäyntiä tarkastelevassa raportissaan.

Komissio teetti laajan selvityksen, jonka yli 11 000 testitilauksesta peräti 60 prosenttia epäonnistui toimitus- tai maksuvaikeuksien takia.

Kuluttaja-asioista vastaavan komissaarin Meglena Kunevan mukaan rajat ylittävän verkkokaupan toimimattomuus on ristiriidassa EU:n sisämarkkinapolitiikan kanssa. Kunevan mielestä verkkokaupan pitäisi avata kuluttajille tie laajempien tuotevalikoimien ja edullisempien hintojen äärelle.

Komission mukaan verkkokaupan yskähtely johtuu ennen muuta rajat ylittävän kaupan liian monimutkaisesta lainsäädännöstä. Parannettavaa on muun muassa arvonlisäverotusta, kierrätysmaksuja ja tekijänoikeusmaksuja koskevassa lainsäädännössä.

- Kuluttajat ansaitsisivat parempaa. Siksi meidän on raivattava sitä säädöspöheikköä, joka estää verkkokauppiaita tarjoamasta tavaroitaan muissakin maissa, Kuneva sanoo.

Potentiaalia piisaa

Vaikeinta rajat ylittävä verkkokauppa on romanialaisille ja bulgarialaisille, sillä näistä maista tehdyistä koeostoksista lähes 80 prosenttia epäonnistui.

Parhaiten rajat ylittävä nettikaupankäynti onnistui Itävallassa. Suomesta tehdyistä koeostoksista epäonnistui noin 57 prosenttia, joten tilanne on hieman EU-keskiarvoa parempi.

Komission mukaan rajat ylittävässä nettikaupassa piisaa kasvupotentiaalia.

Kaupankäynnin hankaluuden vuoksi vain hieman yli viidennes EU-maiden vähittäiskauppiaista myy tuotteitaan ulkomaisille nettiasiakkaille. Kaiken kaikkiaan nettikauppaa harjoittaa hieman yli puolet vähittäiskauppiaista.

EU-kansalaisista verkkokauppaa harjoitti viime vuonna joka kolmas, mutta vain alle kymmenesosa osti tuotteita ulkomailta.

Tietoyhteiskunta-asioista vastaavan komissaarin Viviane Redingin mukaan digitaalisten sisämarkkinoiden toteuttamisesta on tehtävä ensisijainen tavoite EU:lle.

- Toimiva digitaalitalous toteutuu vasta, kun kaikki verkkokaupan esteet on poistettu myös kuluttajilta, Reding sanoo.

(MTV3 - STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme