Mainos
Mainos

Sonera joutuu vaihtamaan 360 000 SIM-korttia

Sonera joutuu vaihtamaan 360 000 matkapuhelinten SIM-korttia korttivalmistajan ohjelmointivirheen vuoksi. Soneran näkemyksen mukaan kortinvaihdolla ei ole merkittävää vaikutusta Soneran matkaviestintäliiketoimintaan.

Sonera kertoo havainneensa tietyissä käyttämissään SIM-korteissa ohjelmistovirheen, joka voi lukkiuttaa kortin. Kortin lukkiutuessa matkapuhelinliittymä lakkaa toimimasta. Jos kortti lukkiutuu, kortin muistiin talletettuja puhelinnumeroita ei voi käyttää. SIM- eli GSM-kortin ohjelmistovirhe ei liity Soneran kehittämään teknologiaan, Sonera kertoo tiedotteessaan.

- Tapauksia, joissa kortti on lukkiutunut on ollut yhteensä alle kolmekymmentä. Virhe ei vaikuta liittymän tai kortin muihin ominaisuuksiin, eikä virheellistäkään korttia voi väärinkäyttää. Lukkiutumisriski on suhteellisen pieni, mutta haluamme, että kaikki asiakkaamme voivat jatkossakin luottaa liittymänsä toimivan mahdollisimman häiriöttömästi. Siksi vaihdamme kortit uusiin, johtaja Janne Vainio Sonerasta sanoo.

SIM-kortti (Subscriber Identification Module) on GSM-matkaviestintäjärjestelmässä käytettävä, operaattorin omaisuutta oleva GSM-puhelimeen asetettava kortti, jonka avulla matkapuhelinoperaattori tunnistaa asiakkaan. Kortti sisältää myös liittymän ominaisuudet. SIM-kortille on mahdollista tallentaa myös tietoa, kuten puhelinnumeroita tai tekstiviestejä. Käyttäjän SIM-kortilleen tallentamat puhelinnumerot ja tekstiviestit on mahdollista siirtää uudelle kortille.

Havaittu ohjelmistovirhe koskee Soneran yhden alihankkijan valmistamia tiettyjä SIM-kortteja. Näitä kortteja on Soneran asiakkaiden käytössä noin 360 000. Yhteensä Soneralla on yli 2,3 miljoonaa GSM-liittymää. Sonera käyttää useiden SIM-korttivalmistajien kortteja.

Sonera vaihtaa kaikki asiakkaiden käytössä olevat ohjelmistovirheen sisältävät kortit uusiin. Asiakkaan matkapuhelinnumero säilyy ennallaan. Asiakkaille, joilla on käytössään ohjelmistovirheen sisältäviin valmistussarjoihin kuuluva kortti, on postitettu henkilökohtainen kirje. Kirjeessä, jonka tulisi olla perillä tänään, on uusi SIM-kortti sekä ohjeet sen käyttöön ottamiseksi. Asiakkaille, jotka vaihtavat kortin, hyvitetään yhden kuukauden kuukausimaksu.

Ohjelmistovirhe havaittiin loppuvuodesta 2000, jolloin Sonera informoi asiasta viranomaisia. Korttien vaihdosta on sovittu ja asiaa on valmisteltu yhdessä teletoimintaa valvovan Telehallintokeskuksen kanssa. Korttien vaihto toteutettiin välittömästi, kun saatavilla oli riittävästi uusia SIM-kortteja.

Soneran näkemyksen mukaan kortinvaihdolla ei ole merkittävää vaikutusta Soneran matkaviestintäliiketoimintaan. Sonera ja kortit valmistanut alihankkija neuvottelevat korttien vaihtoon liittyvistä kustannuksista.

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme