Mainos
Mainos

"Suosituimpia olivat Ihmemies MacGyverin ja Ritari Ässän tunnarit" – tilasitko sinäkin kännykkääsi soittoääniä ja delfiinilogon? Tässä syy, miksi niitä mahtui puhelimeen vain yksi kappale

Nykynuoret lataavat älypuhelimiinsa sovelluksia, jahtaavat virtuaalisia pokémoneja pitkin katuja ja napsivat itsestään kymmenittäin selfieitä päivittäin – toista oli ennen!

Kotimainen Nokia-luuri löytyi 2000-luvun alkupuolella lähes jokaisen taskusta. Toki kilpailijoitakin löytyi, mutta hittiluurin asema oli harvinaisen vahva, eikä toista samanmoista markkinajohtajaa ole sittemmin Suomessa tavattu.

Tilanne oli silloiselle nuorisolle kuitenkin omalaatuisella tavalla ongelmallinen: massaan ei haluttu kuulua, mutta oikeanmallinen luuri oli silti löydyttävä omastakin taskusta. Kännykkään haettiinkin erilaisilla tavoilla persoonallisuutta.

Tuolloin Saunalahden serverillä, nykyisin Elisan kehityspäällikkönä, työskenteli myös Mikko Pukkila. Saunalahti tunnettiin myös Jippii Groupina, jonka Elisa osti vuonna 2005. Pukkila muistelee, että 2000-luvun alussa tuoreen pörssiyrityksen tiimissä ideoitiin ahkerasti uusia tekstarilla tilattavia hyötypalveluita ja huumorisisältöä, joista ihmiset saattaisivat innostua.

Tuohon aikaan keksittiin muun muassa tekstarilla kännykkään tilattava sääennustus ja päivän vitsi. Rajoja ei juurikaan ollut, vaan ideoita tykitettiin ilmaan estoitta alan kilpailijoiden toimesta. Lähes kaikkea mahdollista parisuhdelaskureista lähtien pystyi tilaamaan kännykkään tekstiviestillä.

”Ensimmäiset soittoäänet olivat pelkkää piipitystä”

Kaikkein suosituimpia kännykkään tilattavia lisäpalveluita ovat varmasti olleet soittoäänet ja logot. Myöhemmin, värinäyttöjen myötä, taustakuvat suurenivat. Pikkuruisilla logoilla saatiin peitettyä ”rumat” luurinvalmistajan asettamat taustakuvat ja jopa operaattoritunnisteet. 

– Soittoäänistä suosituimpia olivat ainakin vanhat tunnetut tv-sarjojen, kuten Ihmemies MacGyverin ja Ritari Ässän tunnarit. Ne olivat tunnistettavia, hauskoja ja helppoja, Pukkila muistelee.

– Myöhemmin puhelimiin sai polyfonisia soittoääniä, joissa erotti jopa 16 eri instrumentin ääniä – ei enää pelkkää piipitystä, mitä ensimmäiset soittoäänet olivat.

Logoilla kännykkään, jota pidettiin trendikkäästi esille mahdollisimman usein ulkona liikkuessa, haettiin persoonallisuutta kännykänkuorien lisäksi taustalogoilla. Yksi suosittu logo oli nimeltään ”clean”, joka oli jonkinlainen mielenilmaus sekin. Tyhjä näyttö edusti ajatusta, ettei luurinkäyttäjä halunnut mainostaa tai edustaa yhtään mitään.

– Delfiinit ja muut eläimet, tähtikuviot ja lätkäjengien logot olivat myös todella suosittuja, Pukkila listaa.

Myös hands free -kuulokkeet saivat tuohon aikaan näkyä. Kertoivathan ne, että kuulokkeiden käyttäjä oli kiireinen, moderni ja muodikas henkilö, joka oli niin tärkeä, että hänen tuli olla puhelinsoiton päässä – koko ajan.

”Joku keksi sattuman kautta hyödyntää”

Soittoäänen, logon tai taustakuvan valinta oli tärkeä, pitkän harkinnan tulos. Vanhoihin luureihin mahtui nimittäin vain yksi soittoääni tai kuvake kerrallaan.

– Se oli Nokian käyttöjärjestelmän ominaisuus, että kännykkään mahtui vain yksi logo eli valmistajan logo. Tämä mahdollisuus synnytti markkinan, jota ei varmasti osattu odottaa, Pukkila sanoo.

Vanhoissa kännyköissä muistikin oli aivan toista luokkaa kuin nykyisin. Vanhojen tekstiviestien poisto postilaatikon täytyttyä vaati jopa viikoittaista työnsarkaa, mitä nykynuorison voi olla vaikeaa käsittää.

– Nykyään ongelmana on, että älypuhelimesta loppuvat gigat, mutta vanhoista kännyköistä loppuivat kilotavut, Pukkila naurahtaa.

Älyluurien aikakausi pisti tekstaritilauksille lopun

Nokia-huuma kesti aikansa. 2000-luvun loppupuolella markkinoita alkoivat valloittaa älypuhelimet. Älyluurien myötä muun muassa soittoäänet ja logot kokivat omanlaisen evoluutionsa, kun luuriin alettiinkin hankkia sovelluksia.

– Grafiikka oli silloin pelkkää pikselineliötä. Kaikkihan muistavat matopelin – eivät sen aikaiset pelin sen monimutkaisempia olleet. Mobiilipelibuumi syntyi vasta iPhonen ja AppStoren myötä, Pukkila sanoo.

Menneenä keväänä Nokian legendaarinen 3310 tuotiin uudistettuna markkinoille lähemmäs 20 vuoden jälkeen. Saadaanko retrobuumin myötä lehtimainoksissa nähdä pian myös logoja ja soittoääniä?

– Tuskinpa, mutta olisihan se hauskaa!

Koristiko luuriasi delfiini ja soiko siinä Ihmemies McGyverin tunnari? Kerro noloin (tai ihanin) muistosi!

Yhteystiedot

Sukupuoli:

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme