Mainos
Mainos

Tietokonenörtitkin hikoilevat Lontoon olympialaisissa

Lontoon olympialaisissa ei hikoilla vain urheiluareenoilla, vaan myös näppäimistöjen ääressä. Nettihyökkäyksien uhka on suuri, sillä edellisissä olympialaisissa Pekingissä raportoitiin 12 miljoonaa nettihyökkäystä tai turvallisuusongelmaa päivässä.

– Olemme aina varautuneita hyökkäyksiin, lupaa olympialaisten tietotekniikasta vastaava johtaja Pieter-Jon Buitelaar.

Olympialais-IT:n toimittavan Atos-yhtiön Buitelaar sanoo, että suurin uhka on sisältä tuleva hyökkäys:

– Pahin vaara tulee henkilöiltä, joilla on tietotekniikkatausta ja sisäpiirin tietoa.

Osa olympialaisten tietotekniikasta ei ole yhteydessä verkkoon, nettihyökkäyksien välttämiseksi. Olympialaisten IT-järjestelmään on kohdistettu simuloituja ongelmia ja hyökkäyksiä kuukausien ajan, jotta turvallisuus voidaan varmistaa:

– Me näemme hyökkääjän, joka yrittää päästä järjestelmiimme, Buitelaar vannoo.

Finaalin möhläys olisi painajainen

Olympialais-IT:n parissa työskentelevien 3500 tietokoneammattilaisen paine on kova muutenkin kuin turvallisuuden saralla. Painajaistilanne olisi järjestelmien kaatuminen kriittisellä hetkellä:

– Otetaan esimerkiksi 100 metrin pikajuoksun finaali. Emme voi pyytää urheilijoita uusimaan lähtöä, koska emme pystyneet mittaamaan tuloksia, Buitelaar selittää.

Lontoon olympialaisissa urheilufaneille välitetään internetin kautta arviolta 30% enemmän tulostietoja kuin Pekingissä neljä vuotta sitten:

– Suurin haaste on se, että järjestelmien täytyy olla koko ajan saatavilla, ne eivät saa olla poissa käytöstä lainkaan olympialaisten aikana.

Olympialaiset laajenevat sosiaaliseen mediaan

Olympialaisten virallinen sivusto odottaa yli miljardia kävijää kisojen aikaan ja organisaatio on laukaissut mobiilisovelluksen, jonka kautta voi seurata olympialaisten aikatauluja tai jakaa kokemuksiaan. Olympialaisten tulospalvelusovellus laukaistaan kesäkuussa.

Tänä vuonna myös olympialaismainostajat ovat heränneet sosiaaliseen mediaan:

– Internetmarkkinointiin menee 15-20 prosenttia sponsoreiden budjeteista, kertoo Leo Burnett, mainostoimisto Publiciksen innovaatiopäällikkö.

– Kuluttajat ovat nyt Facebookissa, sanoo Ralph Santana, olympialaissponsori Samsungin markkinointipäällikkö.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme