Mainos
Mainos

Tuotesijoittelu yleistyy televisiossa ja elokuvissa

Esimerkiksi Nokian matkapuhelimia näkyy useissa amerikkalaiselokuvissa. Suomessakin on herätty hankkimaan rahoitusta mm. olutmerkkien tuotesijoittelulla.

Tuotteiden mainostaminen sijoittamalla niitä televisio-ohjelmiin ja elokuviin kasvoi Yhdysvalloissa viime vuonna peräti 31 prosenttia, arvioi amerikkalainen markkinatutkimusyhtiö PQ Media.

Niin sanotun product placement -toiminnan liikevaihto kasvoi tutkimusyhtiön mukaan viime vuonna 3,5 miljardiin dollariin eli noin 2,7 miljardiin euroon. Tänä vuonna tutkimusyhtiö odottaa tuotesijoittelutoiminnan liikevaihdon kasvavan 23 prosenttia 4,2 miljardiin dollariin eli noin 3,2 miljardiin euroon.

Product placement -toiminta kasvaa selvästi muuta markkinointialaa nopeammin, sillä kaiken mainonnan ja markkinoinnin yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi Yhdysvalloissa viime vuonna vain seitsemän prosenttia.

- Markkinoijat ovat merkittävästi lisänneet product placementin roolia strategioissaan. Siitä on tulossa olennainen osa markkinointipakettia monille mainostajille, sanoo PQ Median pääjohtaja Patrick Quinn.

Nokia näkyy USA:ssa, myös Suomessa herätty

Product placementilla tarkoitetaan sitä, että valmistajat hankkivat tuotteilleen näkyvyyttä niin, että tuotteet pääsevät esille myönteisessä yhteydessä elokuvassa tai televisiosarjassa. Tyypillisiä product placement -tuotteita ovat muun muassa autot, vaatteet, kengät, matkapuhelimet ja olutmerkit.

Suomalaisyhtiöiden tuotteista on Nokian matkapuhelimia nähty useammassakin amerikkalaiselokuvassa. Pienimuotoisempi esimerkki product placementista oli Marimekon tuotteiden vilahtaminen Sinkkuelämää-televisiosarjassa.

Myös Suomessa elokuvateollisuus on herännyt hankkimaan rahoitusta tuotesijoittelulla, jonka seurauksena muun muassa tietyt olutmerkit ovat näkyneet selvästi elokuvissa.

Vain joka kolmas mainostaja maksaa

PQ Media arvioi Yhdysvaltain product placementin kasvavan vuosina 2004-2009 keskimäärin 15 prosenttia vuodessa. Vuonna 2009 tuotesijoittelun liikevaihdon arvioidaan olevan 6,9 miljardia dollaria eli noin 5,3 miljardia euroa.

Vuosina 1999-2004 tuotesijoittelun liikevaihto kasvoi keskimäärin 16 prosenttia vuodessa. PQ Median mukaan vain vajaa kolmasosa tuotesijoittelusopimuksista on mainostajille suoranaisesti maksullisia, sillä enemmistö sopimuksista tehdään vaihtokauppa- tai ilmaispohjalta.

Maksullisten sopimusten yhteisarvo oli viime vuonna noin miljardi dollaria, mikä oli 44 prosenttia enemmän kuin vuonna 2003. Maksullisten tuotesijoittelusopimusten yhteenlaskettu arvo kasvoi etenkin television puolella, missä kasvua oli 84 prosenttia.

PQ Median product placement -selvitys on ensimmäinen kattava tutkimus alan toiminnasta. Se perustuu puolen vuoden tutkimustyöhön, jonka aikana haastateltiin muun muassa mainos- ja markkinointialan, media- ja viihdeyhtiöiden sekä kuluttajatuoteyhtiöiden johtajia.

(MTV3-STT-Reuters)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme