Mainos
Mainos

Tutkimus: Digitaalisuus ei syö perinteistä mediaa

Nuorison keskuudessa netin suosio ohittaa television. Nuoret ovat myös kaikkein suostuvaisimpia luopumaan televisiosta kokonaan.

Internetin käyttö lisääntyy kaikissa ikäryhmissä, mutta se ei ole pois muiden medioiden käytöstä, arvioidaan eMedia 2007 -tutkimuksessa.

Verkkomedioiden käyttö ei vähennä muiden medioiden käyttöä. Paperilehtien nauttima luottamus on säilynyt verkkopalvelujen ja näköisverkkolehtien jäädessä kauas taakse.

Tutkimus selvittää erityisesti digitaalisten medioiden aiheuttamaa murrosta suomalaiskuluttajien mediakäyttäytymisessä. Kuluttajat ohjautuvat nettiin pääasiassa sanomalehtien ja television kautta; radio on oletettua heikompi verkkoon ohjaaja.

Verkkomainontaan suhtaudutaan neutraalisti tai positiivisesti, kun taas tuttavien tai sukulaisten antamat suositukset ovat luotettavuudessaan ylivoimaisia - yli puolet netin käyttäjistä on mennyt internetosoitteeseen tuttavan suosittelemana.

Taloustutkimus toteutti tutkimuksen yhteistyössä mainostoimisto hasan & partnersin ja mediatoimisto Dagmarin kanssa.

Televisiomainonnalle kehitys ei ole suopea, vaikka television asema mediana on yhä vankka. Kukaan ei tutkimuksen mukaan jätä mainoksia katsomatta, mutta 43 prosenttia internetin viikkokäyttäjistä arvioi katsovansa mainoksia hieman tai selvästi vähemmän kuin kaksi vuotta sitten.

Nuoret netin perään

Taloustutkimuksen toimitusjohtajan Juha Aallon mukaan nuorison keskuudessa netti ohittaa television, josta tämä käyttäjäkunta olisi myös muita valmiimpi luopumaan kokonaan.

Uusia netin käyttäjäryhmiä saadaan myös suurista ikäluokista; eläkeläisistä jo nyt yli 21 prosenttia käyttää nettiä päivittäin.

Netin kasvanut käyttö ei kuitenkaan syö muiden medioiden suosiota, sillä aktiiviset netin käyttäjät käyttävät paljon myös muita medioita.

EMedia 2007:n esitutkimus tehtiin viime vuoden lopulla kahtena ryhmäkeskusteluna internetissä. Tämän kevään puhelinhaastattelujen otos oli yli tuhat henkeä. Lisäksi asiaa selvitettiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa, jonka otos oli yli 2300 henkeä.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme