Mainos
Mainos

Tutkimustulos: Samsung-puhelimen ostoaikeisiin ei vaikutusta Note7-fiaskolla – asiakasuskollisuus iPhonen tasoa

Samsungin maine ei sittenkään näytä kärsineen tämän syksyn aikana nähdystä Galaxy Note7 -fiaskosta – tai ainakaan vaikutukset eivät näy uutistoimisto Reutersin ja Ipsosin Yhdysvalloissa tekemässä mielipidekyselyssä.

Tutkimuksen mukaan Galaxy Note7:n takaisinkutsusta tietäneistä 27 prosenttia harkitsisi ensimmäisenä vaihtoehtona Samsung-älypuhelinta, jos olisivat uutta ostamassa. Osuus on jopa suurempi kuin 25 prosenttia, jotka tietämättä takaisinkutsusta harkitsivat Samsungia ensimmäisenä.

Lisäksi tutkimus kertoi Samsung-asiakkaiden olevan erittäin uskollisia. 91 prosenttia nykyisin Samsungin älypuhelinta käyttävistä ostaisi todennäköisesti myös seuraavaksi puhelimekseen Samsungin, ja 92 prosenttia ostaisi nykykäyttäjistä ostaisi yleisesti jonkun muun toisen Samsung-tuotteen.

Samsungin merkkiuskollisuus oli Applen iPhonen tasoa: iPhone-käyttäjista 92 prosenttia ostaisi uuden iPhonen ja 89 prosenttia toisen Apple-tuotteen.

Reutersin ja Ipsosin tutkimus toteutettiin 26. lokakuuta – 9. marraskuuta, eli alkaen pari viikkoa Note7:n toisen takaisinkutsun sekä tuotannon ja myynnin pysyvästä lopettamisesta ilmoittamisen jälkeen. Ihmisiä haastateltiin tutkimukseen kaikista Yhdysvaltojen 50 osavaltiosta, yhteensä 2 375 Samsung-puhelinten omistajaa ja 3 158 iPhonen omistajaa. Tutkimuksen virhemarginaali on 2 prosenttiyksikköä.

Tutkimuksessa mitattiin kiinnostusta Samsungin laitteisiin, eikä erikseen takaisinkutsun vaikutusta asiaa käyttäjiltä suoraan kysyen.

Samsung ei ole vielä kertonut Note7-ongelmien varsinaista syytä, jota se on tutkinut kuumeisesti viime viikkojen ajan. Reutersille Samsung kommentoi nyt olevansa keskittynyt ”varmistamaan asiakasturvallisuuden sekä ymmärtämään ongelman perimmäisen syyn”.

Samsungin älypuhelintoimitusten on arvioitu laskeneen heinä-syyskuun vuosineljänneksellä vuotta aiemmasta ja markkinaosuuden vajonneenjopa ennätyksellisesti. Syyskuun alussa ensi kertaa täysin ilmi tulleita Note7-ongelmia ei voida nähdä kuitenkaan pääsyyksi markkinamuutoksiin. Samsungin osuus laski kiinalaisvalmistajien, erityisesti OPPOn ja vivon, nopean kasvun seurauksena sekä laajemmin markkinoiden menetyksenä Aasian suunnalla.

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme