Mainos
Mainos

Tv-yhtiöiden usko mobiili-tv:n houkuttelevuuteen kova

MTV3:n apulaisjohtaja Juha Mustonen uskoo, että mobiili-tv houkuttelee asiakkaita myös maksullisenam kun ohjelman laatu on riittävän kova.

Kaupalliset televisioyhtiöt uskovat vakaasti mobiili-tv:n houkuttavuuteen. Sekä MTV3:n apulaisjohtaja Juha Mustonen että Nelosen kehityspäällikkö Kaapo Seppänen uskovat, että mielenkiintoinen sisältö tavoittaa ajasta ja paikasta riippumatta. Katsojaluvuista on saatu myönteistä tietoa maailmalta.

Italiassa 3 Italia-operaattori kertoi rekisteröineensä 111 000 käyttäjää ensimmäisten kuuden viikon aikana. Se lanseerasi dvb-h-verkkoa käyttävän mobiili-tv-palvelunsa ensimmäisenä maailmassa viime vuoden kesäkuussa. Nyt käyttäjiä arvellaan olevan 600 000.

Etelä-Koreassa, jossa mobiili-tv toimii dmb-t-verkon avulla, katselijoita on jo 1,8 miljoonaa. Keskimääräinen katselu- tai kuunteluaika on noin tunti päivässä.

(STT)

Mobiili-tv on Suomessa toistaiseksi maksuton. Palvelun on kuitenkin tarkoitus muuttua maksu-tv:ksi mahdollisesti jo ensi vuonna. Mustonen ei kuitenkaan pidä sitä ongelmana. Hänen mukaansa hyvä tuote takaa maksavat asiakkaat.

- Kun asiakas näkee, että ohjelman laatu on riittävän kova, hän on myös halukas maksamaan siitä.

Mustosen mukaan mobiili-tv:n markkinointia helpottaa myös se, että kuluttajat ovat jo valmiiksi tottuneet maksamaan mobiilipalveluista. Toisin on ollut esimerkiksi netti-tv:n kohdalla.

Mustonen sanoo, että pilottivaiheen aikana mobiili-tv:n arvioitiin tarvitsevan noin 100 000 käyttäjää, jotta se olisi kannattava.

Mobiili-tv:n päätelaitteena voi olla periaatteessa mikä tahansa laite, joka vastaanottaa dvb-h:n avulla siirrettyä tietoa. Toistaiseksi markkinoilla on kuitenkin vain kaksi Nokian N-sarjan puhelinta. Ne tulivat markkinoille kevään aikana.

Mobiili-tv muuttaa perinteistä ohjelmakarttaa

Mobiili-tv:ssä lähetetään ainakin aluksi samoja ohjelmia kuin televisiossakin. Mobiili-tv muokkaa kuitenkin perinteistä ohjelmakarttaa.

Nelosen kehityspäällikkö Kaapo Seppänen arvelee, että etenkin työmatkojen ajankohtaan sijoittuvissa ohjelmissa tulee tapahtumaan muutoksia.

- Ajatuksena on muuttaa ohjelmakarttaa siten, että chat- ja peliohjelmien tilalle saadaan lyhyitä ohjelmia, kuten uutisia.

MTV3:n apulaisjohtaja Juha Mustonen arvioi, että jo ennalta suositut ohjelmat nousevat suosioon myös mobiili-tv:ssä.

- Urheilu, uutiset, ja mediailmiöt, Mustonen luettelee.

Radiolle mobiili-tv antaa uusia mahdollisuuksia, kun ääneen voi liittää myös kuvaa. SBS Finlandin toimitusjohtaja Leena Ryynänen on innoissaan kuvitetusta radiosta. Kappaleen aikana kuulija voi nähdä ruudulta esimerkiksi kuvia artistista ja seuraavien keikkojen tiedot.

Toistaiseksi mobiili-radiolähetysten kuvitus on melko yksinkertaista. Ryynänen arvioi kuvitetun radion alkavan toimia tosissaan syksyllä.

- Myös levy-yhtiöt alkavat varmasti tuottaa valmista materiaalia kuvitetun radion käyttöön.

Televisio massojen näkyville

Nokian Multimedia-yksikön johtaja Harri Männistö uskoo, että televisiolle käy kuten radiolle. Tällä hetkellä kustannus televisioverkon saamiseksi matkapuhelimeen on noin 7 euroa. Männistö kuitenkin uskoo television tuoman lisäkustannuksen painuvan markkinoiden kasvaessa.

- Juuri tämän takia painotamme avoimia standardeja. Kun markkinat kasvavat, kustannukset painuvat alas. Pian palvelun voi saada jo edullisempiinkin malleihin. Jos tällaisia puhelimia saadaan esimerkiksi Intian markkinoille, sillä on valtava vaikutus.

Nokia on aiemmin arvioinut, että matkapuhelin-tv-laitteiden markkinat olisivat ensi vuonna 5-10 miljoonaa ja parin vuoden kuluttua jo 20 miljoonaa.

Euroopassa ainakin Espanja, Hollanti, Itävalta, Ranska, Saksa ja Sveitsi aloittavat mobiili-tv-lähetykset vuoden sisällä. Aasiassa Vietnam ja Intia ovat jo aloittaneet lähetykset. Malesia aikoo aloittaa omansa vielä tänä vuonna.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme