Mainos
Mainos

Vain osa pienyrityksistä hyödyntää sähköistä kaupankäyntiä

Pienet yritykset hyödyntävät tietoverkkojen avulla käytävää kaupankäyntiä liiketoiminnassaan selvästi suuria yrityksiä heikommin.

Hiiri

Teollisuuden ja työnantajain keskusliiton TT:n kyselyn mukaan alle 50 henkeä työllistävistä yrityksistä viidennes ei hyödynnä sähköistä kauppaa ollenkaan, kun vastaava osuus yli 500 henkeä työllistävissä yrityksissä on vain viitisen prosenttia.

Puolet pienyrityksistä ei sovella myöskään uusia teknologioita omien tuotteidensa myyntiin. Lähes yhtä laiskaa on myös kuljetusten sähköinen seuranta. Kolmasosa pikkuyrityksistä ei tilaa tuotteita yritykseen lainkaan elektronisesti, kun suurimmissa yrityksissä vain noin prosentilla on vastaava tilanne.

-Kaikki pkt-yritykset uskovat, että sähköinen kauppa osana liiketoimintaa on kasvava kaupankäynnin muoto. Silti on suuri osa etenkin pieniä yrityksiä, joissa ei ole tehty asian eteen vielä mitään, osastopäällikkö Pekka Tsupari TT:stä kummastelee. Hän esitteli kyselyn alustavia tuloksia pkt-yritysten suhdannebarometrin julkistamistilaisuudessa Oulussa tänään. Samalla Tsupari kuitenkin huomauttaa, että kehitys on kaksijakoista: pk-teollisuudestakin löytyy yrityksiä, jotka soveltavat teknologiaa jopa yleisemmin kuin suuret yritykset.

Myynnin osalta parantamista


Tsupari sanoo, että sähköinen kaupankäynti on 6-8 prosentin luokkaa yritysten liiketoiminnasta. Hänen mukaansa osuus on samansuuntainen riippumatta yrityksen kokoluokasta. Uusia teknologioita sovelletaan tällä hetkellä yleisimmin yritysten tiedonsiirroissa yhteisyökumppaneille sekä tuotantoprosessin, kuljetusten ja varaston seurannassa.

-Näistä toiminnoista jo noin kymmenesosa tapahtuu elektronisesti, Tsupari selvittää. Myynnissä, markkinoinnissa sekä asiakas- ja yhteistyökontaktien luomisessa sähköinen liiketoiminta on sen sijaan varsin vaisua. Tsuparin mukaan syitä kehityksen jarruun ei vielä tiedetä, sillä tarkemmat analyysit kyselyn tuloksista saadaan vasta myöhemmin kesällä. Epäilyjä kuitenkin on. Ne kohdistuvat mm. ohjelmistojen sekavuuteen ja yhteensopimattomuuteen: pkt-yritykset eivät kovin hanakasti lähde investoimaan epävarmaan tietotekniikkaan.

Kelkasta ei ole syytä pudota


Tsupari katsoo, että tietotekniikan valmiuksien kehittäminen on avainkysymys erityisesti pkt-yrityksille. Kehityksen kelkassa on syytä pysyä, sillä elektronisen kaupan markkinat ovat parhaillaan muodostumassa.

-Elektronisen liiketoiminnan osuus kasvaa lähivuosina melkoisesti. Vuonna 2003 tuotannosta, kuljetuksista, varaston seurannasta sekä tiedonsiirrosta jo neljänneksen arvioidaan tapahtuvan elektronisesti. Tsupari huomauttaa. Hänen mukaansa myynnissä ja tilauksissa uusien teknologioiden osuuden arvioidaan kasvavan vieläkin voimakkaammin, noin 5 prosentista 15 prosenttiin seuraavan kolmen vuoden aikana.

Ainutlaatuinen kysely

TT selvitti pkt-yritysten elektronista kaupankäyntiä nyt ensimmäisen kerran. Selvitys tehtiin investointikyselyn yhteydessä. Tsupari luonnehtii kyselyä ainutlaatuiseksi jopa koko maailmassa.

-Siinä kysyttiin ensimmäisen kerran hyötyjä ja sitä, kuinka suurta osuutta yritystoiminnan volyymissa sähköinen kaupankäynti näyttelee. Semmoista ei ole tehty aiemmin. Sen sijaan Internetin käytön yleisyyttä on tutkittu ympäri maailmaa.
(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme