Mainos
Mainos

Valtaosa ei edelleenkään kilpailuta puhelinliittymäänsä

Valtaosa MTV3:n nettisivujen kyselyyn vastanneista ei ole kilpailuttanut puhelinliittymäänsä.

Kyselyyn vastanneista reilusta 3500:sta vain reilu neljännes (26,6%) on tähän päivään mennessä kilpailuttanut puhelinliittymänsä. Loput kolme neljäsosaa ei puhelinliittymäänsä ole vaihtanut.

Moni suomalainen ei yksinkertaisesti viitsi kilpailuttaa teleoperaattoreita. Hinnoissa ja palveluissa kun tuntuu olevan niin vähän eroja. Nimimerkki Evita perustelee kilpailuttamattomuuttaan seuraavasti:

- Olen tyytyväinen nykyiseeni ja sen monipuoliseen palveluun. Vertailen kyllä hintoja ja toisten tarjoamia etuja, mutta ne ovat niin minimaalisia, etten viitsi nähdä vaivaa.

- En jaksa sitä rumbaa. Ei se vaihtamalla parane. Nykyinen on toiminut kiitettävästi, joten ei ole tullut tarvetta vaihtaa, vaikka tarjoajat joskus soittelevatkin ihan kiusaksi asti, perustelee Mummo.

- Sama liittymä ollut jo vuodesta 1991, jolloin ensimmäiset "halkokännykät" tulivat markkinoille. On ihan turhaa säätöä vaihtaa jatkuvasti operaattoria, siitähän on vaivaa ja tulee kalliiksi. Aika on rahaa ja uuden numeron ilmoittaminenkin eri ihmisille maksaa. Tosin nykyään numero pysyy samana. Operaattorini on toiminut ihan hyvin. Olen siis tyytyväinen, sanoo nimimerkki anita.

Nimimerkki Nutriway on sitä mieltä, että hintaviidakossa sompailu on tavalliselle kuluttajalle aivan liian sekavaa.

- Yksi lupaa yhtä, toinen toista. Ota siitä sitten selvää, mikä on edullisin liittymä.

Osalla suomalaisista matkapuhelinasiakkaista puhelinlaskut maksaa työnantaja. Monilla tällaisia luontaisetuja ei kuitenkaan ole, joten operaattoreiden kilpailuttaminen tuntuu mielekkäältä, vaikka hintaerot tuntuisivatkin aluksi pieniltä. Myös Applen iPhonen ja muiden 3G-kytkykauppojen rantautuminen Suomeen on saanut osan kuluttajista vaihtamaan liittymää.

- Soittivat firmasta B ja tarjosivat halvemmalla kuin firma A, jossa olin asiakkaana. Samana päivänä kun hain uudet SIM:t, soittivat A:sta ja kysyivät oliko vaihdossa muuta syytä kuin hinta, totesin että vain hinta. Antoivat vielä paremman tarjouksen ja jäin A:lle asiakkaaksi, kertoo Jussi.

- Kun alkoi tuntua, että ei puhunut kuukaudessa juuri ollenkaan, mutta puhelinlasku oli silti aina monta kymppiä. Mitään pakettia ei ollut! harmittelee nimimerkki Mie vaan, jolla löytyy myös kokemuksia kilpailuttamisesta.

- Olen kilpailuttanut mutten tullut viisaammaksi. En tiedä tulinko höplästä vedetyksi. Yksi lupaa sitä ja toinen tätä, kumpi ompi parempi, Yks mummeli.

Oman numeronsa on voinut vaihtaa operaattorilta toiselle vuodesta 2003, kun tuolloin uusi viestintämarkkinalaki tuli voimaan. Uudistuksella haluttiin kilpailua ja helpottaa asiakkaiden siirtymistä operaattorilta toiselle. Viestintävirasto alkoi valmistella uudistusta EU:n säännösten pohjalta syksyllä 2001.

katso kyselyn tulokset täältä

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme