Mainos
Mainos

Vanhasella ja keskustalla huonoin imago

Pääministeri Matti Vanhasella on johtavien suomalaispoliitikkojen huonoin imago.

Kampanja-verkkojulkaisun kyselyssä Vanhanen sai lähes 60 prosenttia kannatuksesta. Keskustan huono imago puolueiden sarjassa irtosi vielä ylivoimaisemmalla suorituksella runsaan 63 prosentin ääniosuudella. Kyselyyn vastasi viime viikon lopulla 1 830 markkinointiviestinnän ammattilaista.

Vanhasta kuvailtiin vastaajien luonnehdinnoissa muun muassa ylimieliseksi, jääräpäiseksi, epäuskottavaksi ja imagoltaan ryvettyneeksi. Naisvastaajien silmissä Vanhasen imago on vielä miehiäkin huomattavasti heikompi, sillä Vanhanen keräsi naisilta peräti 74 prosentin osuuden.

Vanhasen jälkeen toiseksi huonoimman imagon nappasi SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilainen. Hänen esiintymisensä eivät keränneet vastaajilta kiitosta: esimerkiksi käsillä huitominen, räksätys ja asiakysymysten huono hallinta mainittiin Urpilaisen heikkouksina.

Urpilaisen imago on parantunut viime vuodesta, jolloin se oli kyselyn mukaan poliitikoista huonoin 42,1 prosentin osuudella. Vanhasen imago oli tuollon toiseksi huonoin, noin viisi prosenttiyksikköä Urpilaista parempi.

Kokoomuksella menee lujaa

Parhaan imagon loisteessa paistattelee tällä hetkellä 31 prosentin kannatuksen koonnut ulkoministeri Alexander Stubb, joka on ollut käytännössä sivussa vaalirahakeskustelusta. Häntä pidetään hyvänä esiintyjänä, asiansa osaavana ja kielitaitoisena. Naisten keskuudessa Stubbin kannatus oli miehiä vahvempi yli 36 prosentin osuudella. Stubbin jäljessä kokoomuksen herratrion täydentävät Sauli Niinistö ja Jyrki Katainen, joiden imago on seuraavaksi paras.

Puolueiden ylivoimaisesti huonoin imago on keskustalla. Vaalirahamyrskyn silmässä riepoteltu puolue kohosi 63,3 prosenttiin ja sai kaksinumeroisella saaliilla mukaansa vain demarit, joiden imagon katsoi huonoimmaksi noin 26 prosenttia vastaajista.

Kokoomus menestyi myös puolueiden parasta imagoa kysyttäessä. Ehkä hieman yllättäen toiseksi paras imago oli vihreillä.

Kampanjan kysely toteutettiin sähköisesti 1.-2.10.2009. Siihen vastasi 1 830 markkinointiviestinnän ammattilaista.

Lue myös:

(MTV3)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme