Mainos
Mainos

Voiko sovelluksen avulla löytää mielenrauhan? MTV testasi kolme rentoutussovellusta

Mindfulness on trendikäs tapa harjoittaa hetkessä elämistä. Kokeilimme, kuinka pitkälle harjoittelussa pääsee mobiilisovellusten avulla.

Kukapa ei haaveilisi kiireettömyydestä, hetkessä elämisestä ja stressivapaasta arjesta? Rentoutuminen ja rauhoittuminen keskellä päivää voi kuitenkin olla vaikeaa.

Älypuhelimelle ladattavat sovellukset kuitenkin lupaavat paljon: voisiko harjoittelu olla enää helpompaa, jos kännykkä piippaisi muistutuksista treenata keskellä päivää viiden minuutin ohjatulla harjoituksella?

Keskellä päivää tehtävät harjoitukset tuntuvat helpolta ratkaisulta, kun voi uppoutua harjoitukseen laittamalla kuulokkeet päähän ja kuuntelemalla ohjeita. Voiko mobiilisovelluksella todella oppia rentoutumaan ja elämään hetkessä? Laitoimme kolme suomenkielistä sovellusta testiin.

1. Oiva

”Oivan avulla voit lievittää stressiä, parantaa mielialaa ja löytää lisää mielekkyyttä elämään.”

Maksuton sovellus iPhonelle/iPadille ja Androidille.

Oiva-sovelluksessa on neljä osa-aluetta: tietoinen läsnäolo, mielen hyvinvointi, arvot ja valinnat sekä kehon hyvinvointi. Testaaja kokeili tietoinen läsnäolo -osiota.

Testipäivä 1: klo 14.30

Muistan yhtäkkiä, että olen ladannut Oiva-sovelluksen, jota pitäisi nyt testata. Avaan sovelluksen. Valitsen ruudun ”tietoinen läsnäolo”. Ensin luetaan pätkä tekstiä, sitten siirrytään harjoitukseen, joista ensimmäinen on hengityksen seuranta. Naisääni juttelee mäntymetsää esittävän kuvan päällä. Tuntuu tyhmältä, sillä olen avotoimistossa, ja jos nyt suljen silmät, kaikki näkevät. En halua, että minua tuijotetaan, kun istun silmät kiinni. Se kuulostaa typerältä, tiedän, mutta silti tuntuu vaikealta. En tee harjoitusta.

Testipäivä 2: klo 9.52

Menen sovelluksen kanssa vessakoppiin ja panen luurit korvilleni. Rauhoittava naisääni käskee tarkkailla hengityksen tuntua sieraimissa, keuhkoissa ja vatsassa. Jos mieli harhailee, se tulee panna merkille ja palauttaa sitten hengitykseen.

Harjoituksen kestoksi suositellaan 2-3 minuuttia, mutta nauha ei ohjasta niin pitkään: nainen toteaa, että voin jatkaa niin kauan kuin haluan, mutta ilman säännöllistä ohjausta ja tietynpituista nauhaa en tiedä lainkaan, miten kauan olen tehnyt treeniä. Olisin toivonut kokoaikaista neuvontaa, nyt ajatus karkaa jatkuvasti ”mitähän kello on” -mietteeseen. Palaan työpisteeseen 9.58.

klo 13.40

Teen tietoinen istuminen -harjoituksen työpisteessä. Silmiä ei käsketä sulkea, joten tuijotan vain pöytää. Harjoitus vie nopeasti rentoutuneeseen tilaan, sillä neuvominen jatkuu tässä tapauksessa kauemmin kuin hengityksen seuranta -nauhalla. Pöydän pinta samenee ja olo on rento. Taas harjoitusta saisi jatkaa itsenäisesti ”muutaman minuutin ajan”. Nauha loppuu kellon kilahdukseen, mikä toimii äänimerkkinä lopetukselle.

Testipäivä 3: klo 7.50

Aamu alkaa teknisillä ongelmilla, joten käytän tilaisuuden hyväksi ja teen harjoituksen, jonka nimi on "yhteydessä ääniin". Tarkoituksena on istua paikallaan ja kuunnella ympäristön ääniä tuomitsematta niitä' lainkaan. Harjoitus on miellyttävä, sillä se sallii mielen keskittyä ääniin. Painetta tyhjentää mieli ei tässä harjoituksessa synny. Tykkään.

Lounastauko

Teen tietoinen arki -nimisen harjoituksen, jossa keskitytään johonkin arkiseen askareeseen täysin. Valitsen syömisen. Keskittyminen on hyvin hankalaa, sillä pöydässä on muita keskustelijoita, joiden kanssa jutteleminen vie huomion pois ruoasta. Kun ruokaa tutkii silmillään, se alkaa näyttää jopa vähän ällöttävältä. Pureskelemiseen keskittyminen saa ruoan tuntumaan limaiselta suussa. Tämä harjoitus ei ole mieleeni; ehkä sovelluksen ehdottama tietoinen suihkussa käyminen olisi miellyttävämpää.

Noin viikko testauksen jälkeen

Aamu alkaa stressaavasti, ja muistan bussissa yhtäkkiä sovelluksen ”Keskity ääniin”-harjoitteen. Yritän tehdä sitä itsekseni, ilman sovelluksen apua. Koen, että harjoituksesta on hieman hyötyä.

2. Ceesto

”Sovelluksen avulla voit rauhoittua ja pysähtyä missä ja milloin vain. Harjoitteet ovat helppoja ja ne soveltuvat jokaiselle.”

Maksuton sovellus iPhonelle/iPadille ja Androidille.

Testipäivä 1: klo 17.06

Napautan sovelluksen auki ja kuuntelen miesäänen esittelyn sovelluksen käytöstä. Sovellus lupaa säännöllisen harjoittelun auttavan stressinhallinnassa helpoilla harjoitteilla, jotka sopivat kaikille. Mindfulness on tuttu käsite, mutta käytännön tasolla uusi kokemus.

Sovelluksesta löytyy 5 ja 15 minuutin harjoitukset sekä kehoharjoitus. Näiden lisäksi sovelluksesta löytyy kirjalliset ohjeet kolmeen harjoitukseen, joilla harjoitellaan ympäristön havainnointia eri tavoin.

Pitkän päivän jälkeen väsymys iskee, eikä harjoituksen tekoon tunnu olevan tarpeeksi energiaa. Kokeilen silti – entä jos tästä saisikin energiaa? Viiden minuutin harjoitus on sopiva tehtäväksi vaikkapa kesken töiden. Harjoitus tehdään ”mukavassa asennossa” ja siinä keskitytään hengityksen sekä koko kehon tuntemusten tarkkailuun.

Kieltämättä viisiminuuttinen auttaa rauhoittumaan ja viemään ajatukset hetkeksi pois kesken jääneistä töistä. Fiilis on hyvä!

Testipäivä 2: klo 22.24

Parempien yöunien toivossa kokeilen pidempää, 15 minuutin harjoitusta ennen nukkumaanmenoa. Harjoitus aloitetaan jälleen asettumalla itselle mukavaan asentoon. Asetun makaamaan lattialle ja hyvin nopeasti väsymys saa lähes nukahtamaan.

15 minuuttia kuluu yllättävän nopeasti. Viiden minuutin harjoitus tuntui kuitenkin jollain tapaa tehokkaammalta. Kenties keskittyminen on helpompaa viiden kuin 15 minuutin ajan, joka harjoitukseen vaaditaan.

Testipäivä 3: klo 13.00

Kokeilen kehoharjoitusta keskellä iltapäivää. Kyseinen harjoitus on perinteinen rentouttava harjoitus, jossa käydään läpi koko keho ja keskitytään eri kehon osien rentouttamiseen kerrallaan.

Harmikseni kehoharjoitus jää jostain syystä kesken. Sovelluskaupan arvosteluista huomaan, että samainen ongelma on muillakin käyttäjillä. Höh!

Testipäivä 4: klo 18.10

Sovelluksen muutamista harjoitteista mieluisimmaksi jää viiden minuutin harjoitus, josta tunsin muutaman testikerran jälkeen saavan jopa toivottua piristystä keskellä päivää. Viisi minuuttia on helppo upottaa päivään, harjoituksen teko onnistuu missä vain ja se on ohi nopeasti. Tosin koen, että samaisen harjoituksen voisin tehdä myös ilman sovelluksen ohjeistavaa miesääntä – onko se myös harjoitusten tavoite?

Sovelluksessa on lopulta vain muutama harjoitus, jotka käy läpi nopeasti. Jään kaipaamaan erilaisia, eri tilanteisiin sopivia harjoitteita. Sovellus on kuitenkin kaikessa yksinkertaisuudessaan myös helppokäyttöinen, joten voisin kuvitella sovelluksen sopivan myös heille, joille tekniikka ei ole ominta alaa.

3. Mindfulness App Leena Pennanen

”Sovelluksen avulla opit pysähtymään ja
 rauhoittumaan hetkeksi missä tahansa oletkin: kotona, bussissa tai jopa kassajonossa”

Sovelluskaupasta riippuen 2–3 euroa maksava sovellus iPhonelle/iPadille, Androidille ja Windowsille.

Testipäivä 1: klo 8.03

Maanantaiaamu ja lähijuna töihin on myöhässä. Kaivan puhelimen esiin ja päätän kokeilla sovellusta ensimmäisen kerran. Laitan kuulokkeet korviini ihmismassan valloittamalla asemalaiturilla ja keskityn kuuntelemaan kolmen minuutin harjoitusta. 

Jos ei muuta, niin hetki vie huomion myöhässä olevasta junasta ja kärttyisistä maanantaikatseista, joita kanssamatkustajat tarjoavat pois. 

Mindfulness App Leena Pennanen sisältää viisi ohjattua meditaatiota, joiden kesto on kolmesta 20 minuuttiin. Yksi harjoituksista on "asettuminen ja hiljentyminen", jonka voi toistaa myös mitä tahansa harjoitusta ennen.

Sovelluksen kautta voi myös ostaa uusia meditaatio-ohjelmia. Lisäksi sovellukseen voi ajastaa muistutuksia vapaasti: esimerkiksi jokaiselle päivällä hetken, jolloin muistaa tehdä yhden harjoituksen.

klo 17.50

Testaan kotona sovelluksen pisintä harjoitusta, joka kestää 20 minuuttia. Jostain syystä keskittyminen on vaikeaa. Tuntuu, ettei harjoitus etene – eikö sen ole tarkoituskaan? Ehkä tästä onkin kyse koko mindfulnessissa: hetkeen keskittymisestä, eikä suorittamisesta. 

Yritän keskittyä, mutta ilmeisesti aloittelijalle se tuottaakin juuri suurimpia vaikeuksia. Mieli lähtee matkaamaan ties minne. Onneksi ohjaajan ääni muistuttaa sen olevan ihan hyväksyttävää.

Testipäivä 2: klo 14.06

Kokeilen tällä kertaa vuorostaan lyhyempää harjoitusta, joka kestää viisi minuuttia. Istun alas pehmeälle matolle ja kuuntelen ohjeita, jotka muistuttavat hengityksen olevan turvallinen tila, johon voi aina palata.

Harjoitusohjelmat tuntuvat toistavan pituudesta riippumatta samoja asioita: keskity hengittämään, hyväksy sen hetkinen tila ja ajattele mukavia ajatuksia. 

Huomaan kyynisyyden nousevan pintaan: eikö tällaisia ajatuksia voi ajatella ilman, että se on mindfulnessia? Toisaalta, sovelluksen harjoituksia tekemällä niistä pitäisi nimenomaan tulla niin tuttuja, että harjoituksia alkaisi tehdä päivän mittaan ikään kuin huomaamatta.

Luulen, että harjoittelua vaadittaisiin paljon enemmän, ennen kuin voisi sanoa olevansa sinut koko mindfulnessin kanssa ja todella osaavan sitä.

Testipäivä 3: klo 20.45

Alan ymmärtää harjoitusten ideaa ja tajuan, että esimerkiksi rauhalliset, syvät hengitykset ovat ainakin minulle luonnollinen tapa rauhoittua silloin, kun stressi kasvaa sietämättömäksi. Olenko siis oikeastaan harjoittanut mindfulnessia sitä itse huomaamatta jo ennenkin?

Sovelluksen yksinkertainen ja helppokäyttöinen ulkoasu on miellyttävä. Voisin kuvitella palaavani harjoituksiin aina silloin tällöin muistuttaakseni niiden tehosta.

Varsinkin aloittajalle sovelluksen käyttö on mukava tapa aloittaa mindfulness. Toisaalta kokeneempi harjoittelija arvostanee sitä, että sovelluksen kautta on mahdollista ostaa lisää ohjelmia.

***


Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme