Mainos
Mainos

Yhtyneet Kuvalehdet osti enemmistön Kynämiehestä

Yhtyneet Kuvalehdet ilmoitti tänään ostaneensa 70 prosenttia asiakaslehtiä toimittavasta Kynämiehestä. Osuuden myyvät yhtiön perustaneet Eija ja Esa Korjula sekä toimitusjohtaja Tomi Petrell. Osapuolten yhteisestä sopimuksesta kauppahintaa ei julkistettu.

Painokone

Myyjien mukaan kaupalla pyritään vahvistamaan Kynämiehen asemia nopeasti kasvavilla asiakaslehtimarkkinoilla. Yhtyneet Kuvalehdet avaa hankinnalla uuden sivun toiminnassaan, sillä tätä nykyä se on keskittynyt yleisölle myytävien aikakauslehtien julkaisemiseen. Suurin niistä on Seura.

Toimitusjohtaja Pauli Leimion mukaan on luonnollista, että Kynämiehen ostolla haetaan kasvua ja vahvistusta olemassa olevaan tarjontaan. Tarkkoja tavoitteita ei ole vielä asetettu, koska "kauppa on saatu vasta hierottua". Molemmat muistuttavat, että asiakaslehdet on kansainvälisestikin voimakkaasti kasvava toimialue. Myös mm. Helsinki Medialla ja A-Lehdillä on asiakaslehtitoimintaa. Kynämiehen kilpailijoihin kuuluu myös mm. Alma-Media.

Petrell ja Esa Korjula jatkavat yhtiön palveluksessa ja vähemmistöomistajina. Kynämiehen palveluksessa on noin 35 työntekijää. Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna 47 miljoonaa markkaa. Yhtyneet on Suomen suurin aikakauslehtien kustantaja. Sen liikevaihto on noin 700 miljoonaa markkaa. Yhtiön palveluksessa on yli 400 ihmistä.

Asiakaslehtien jättiläisillä miljoonalevikki

Petrellin mukaan asiakaslehtien liiketoiminnan arvioidaan olevan noin 1,1 miljardia markkaa. Siitä ulkoistetun toiminnan osuus on noin 300 miljoonaa. Tästä siivusta myös Kynämies kisailee. Petrell kertoi, että viime vuosina toiminta on kasvanut 15-20 prosentin vuosivauhtia.

Asiakaslehtien levikistä ei ole erillistä tilastoa, sillä esimerkiksi vuosittain julkaistavien numeroiden määrä vaihtelee suuresti. Postin lehtitaksaan pääsy edellyttää, että lehti ilmestyy vähintään neljä kertaa vuodessa. Monesti asiakaslehtiä on vaikea erottaa muista aikakauslehdistä.

Levikkitarkastuksen tuoreimpien tilastojen suurin asiakaslehti oli Soneran asiakkailleen osoittama Matkaviesti. Sen levikki oli tämän vuoden alussa runsaat 1,3 miljoonaa kappaletta. Sen teosta vastaa Helsingin Lehdentekijät. Yhtiö kuuluu suurempaan ryhmään, jonka omistajiin kuuluu Alma-Media. Kakkostilaa pitää Keskon julkaisema Pirkka. Sen levikki oli noin 1,2 miljoonaa kappaletta. Kolmantena alkuvuoden tarkastuksessa oli S-ryhmän Yhteishyvä runsaalla 805000:lla. Se on Helsinki-Median hoidossa.

Petrellin mukaan Kynämiehen toimittamista julkaisuista suurimpiin kuuluvat Apteekkariliiton Terveydeksi ja Leonian Etuasiakas. Hän kertoi, että niiden levikki on arviolta 300 000-400 000 kappaletta.
(STT)

Kommentoi

Uusimmat

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme