Mainos
Mainos
Hyvää elämää kansikuva

Ahdistutko sosiaalisissa tilanteissa? Näin jännittäjäkin selviää pikkujouluista

Suu on niin kuiva, että tervehdys kuulostaa rääkäisyltä. Juhla-asu on hiestä märkä ja kädet vapisevat. Huomaavatkohan kaikki? Juhlat ovat sosiaalisia tilanteita pelkäävälle koettelemuksia, joihin on hyvä valmistautua etukäteen. Kokosimme vinkit pikkujoulukaudesta selviämiseen.

Arkuus ja ujous ovat yleisiä luonteenpiirteitä. Ainakin joka viides aikuinen pelkää lievästi sosiaalisia tilanteita. Usein ahdistus liittyy pelkoon tulla tavalla tai toisella nöyryytetyksi käyttäytymisensä vuoksi.

Lieviä sosiaalisten tilanteiden pelkotiloja on usein mahdollista lievittää harjoituksilla, joissa totutellaan kohtaamaan ahdistusta aiheuttava tilanne, ensin mielikuvissa ja asteittain harjoittelua vaikeuttaen. Vieraita ihmisiä vilisevistä juhlistakaan ei ole syytä jättäytyä, vaikka juuri ennen juhlia sydän tuntuisi jyskyttävän kuin höyryjuna.

Psykiatri ja psykoanalyytikko Gail Saltz kertoi Health-sivustolle vinkkejä, joiden avulla lievästä sosiaalisesta ahdistuksesta kärsiväkin voi nauttia juhlista.

Älä kieltäydy kutsusta

Tekosyyn keksiminen juhlien välttämiseksi voi tuntua houkuttelevalta. Se on kuitenkin karhunpalvelus ahdistuksen hoidolle. Vaikka tilaisuuteen menemättä jättäminen saisi aikaan helpottuneen olon, se todennäköisesti vahvistaa ahdistusta jatkossa entisestään. Maailma muuttuu alati pienemmäksi ja oireet pahemmiksi.

Toinen tapa rohkaistua on pyytää seuraksi ystävä. Kun mielessä pyörii ahdistavia ja usein epärealistisiakin kauhukuvia, kaverin kanssa ovesta sisään astuminen on paljon helpompaa.

Keksi juteltavaa etukäteen

Nöyryytetyksi tulemista pelkäävä ahdistuu herkästi miettiessään muiden reaktioita käytökseensä. Mitä muut juhlavieraat ajattelevat yksin jäävästä ihmisestä, joka ei lyhyen esittelyn jälkeen osaa keskustella luontevasti?

Pelkoa voi hillitä miettimällä etukäteen aiheita, jotka sopivat tilanteeseen ja joista puhuminen tuntuu luontevalta. Voi olla hyvä idea harjoitella itsensä esittelemistä ja mukavaan puheenaiheeseen johdattelemista peilin edessä tai ystävän kanssa.

Hyvä keino on myös miettiä valmiiksi kysymyksiä keskustelun aloittamiseen. Yleensä ihmiset tykkäävät puhua itsestään, joten keskustelun voi aloittaa kysymällä vaikka, mistä toinen tuntee juhlien järjestäjän. Isomman firman pikkujouluissa voi tutustua toisiin vaikka kysymällä heidän osastoaan ja päätymistään taloon.

Aseta itsellesi sopivan kokoinen haaste

Itseään ei tarvitse esitellä jokaiselle juhlavieraalle, mutta on hyvä yrittää puhua muillekin kuin yhdelle ainoalle tuntemalleen ihmiselle. Itseään voi haastaa esimerkiksi asettamalla tavoitteen puhua kolmen uuden ihmisen kanssa viiden minuutin ajan.

Päämäärä on hyvä valita niin, että se on epämukavuusalueen rajamailla, muttei tee ahdistuksesta ylivoimaista. Sopivaan tavoitteeseen keskittyminen ja sen saavuttaminen voi tuottaa mielihyvää.

Mitä enemmän ihmisten kanssa keskustelee, sitä todennäköisemmin huomaa, ettei uusien tuttavuuksien luominen ole niin ylitsepääsemätöntä.

Älä juo liikaa

Juhlissa on usein tarjolla alkoholia. Houkutus juoda muutama lasillinen jännityksen helpottamiseksi voi olla suuri. Liika alkoholi kuitenkin lisää riskiä käyttäytyä tavalla, joka pahentaa ahdistusta ja estoja jatkossakin.

Anna ahdistukselle aikaa

Älä mollaa itseäsi, jos ahdistus ei ota juhlien kuluessa laantuakseen. Muista, että ikävä tunne ei tapa. Sitä paitsi pahimmat oireet menevät yleensä ohi parissakymmenessä minuutissa. Kun tiedostaa tunteen ohimenevyyden, se auttaa järkeilemään ja olemaan empaattisempi itseä kohtaan.

Lähde: Health.com, Duodecim, Mielenterveysseura​​​​​​​

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme