Mainos
Mainos
Hyvää elämää kansikuva

Liikunta pitää yli 50-vuotiaan mielen terävänä – hyödyttää, vaikka aivoissa olisi jo muutoksia

Yli 50-vuotiaan kannattaa harrastaa kohtuullisen kuormittavaa liikuntaa useamman kerran viikossa aivoterveytensä vuoksi.

Fyysinen liikunta parantaa yli 50-vuotiaiden kognitiivista toimintakykyä silloinkin, kun merkkejä kognitiivisesta heikentymästä on jo havaittavissa. Sillä, onko liikunta aerobista, lihaskunnon harjoittamista tai vaikka lempeämpää taijia, ei ole väliä.

Näin pääteltiin australialaisessa Canberran yliopistossa tehdyssä, 39 tutkimusta kattaneessa katsauksessa. Fyysisen aktiivisuuden on jo pitkään tiedetty vähentävän esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen ja joidenkin syöpien riskiä, mutta uudessa katsauksessa etsittiin lisää vahvistusta sen roolille keski-ikäisten aivojen luonnollisen rappeuman torjunnassa.

Tarkastelussa oli, mitä vaikutuksia vähintään neljän viikon strukturoidulla liikunnalla oli aikuisten aivotoiminnalle. Tulokset ilmestyivät British Journal of Sports Medicine -julkaisussa.

Useista eri kokeista löytyi todisteita siitä, että aerobinen liikunta parantaa kognitiivisia kykyjä, kuten ajattelua, lukemista, oppimista ja päättelyä. Painojen nostamisen kaltaisella lihaskuntoharjoittelulla taas oli merkittävä vaikutus muistiin ja niin sanottuun toiminnan ohjaukseen eli suunnittelu- ja organisointikykyyn.

Kognitiivisissa toiminnoissa tapahtuu parannusta, vaikka kohtuullisen kuormittavaa liikuntaa harrastaisi vain kerran tai kaksi viikossa, mutta kehitys kasvaa määrän myötä. Kohtuullisen kuormittavalla liikunnalla tarkoitetaan sellaista aktiviteettia, jota tehdessä pystyy samaan aikaan keskustelemaan.

Myös Suomen Käypä hoito -suosituksissa kerrotaan, että säännöllisen liikunnan tulisi kuulua muistisairauksien sekä muiden pitkäaikaissairauksien ehkäisyyn, hoitoon ja kuntoutukseen.

Aikuisille suositellaan kohtuukuormitteista kestävyysliikuntaa, kuten reipasta kävelyä, ainakin 150 minuuttia viikossa tai raskasta liikuntaa, kuten juoksua, 75 minuuttia viikossa. Vähintään kahtena päivänä viikossa pitäisi harjoittaa lihasvoimaa ja -kestävyyttä, ja lisäksi jokaisen tulisi ylläpitää nivelten liikkuvuutta ja tasapainoa.

Lähteet: BBC.co.uk, Kaypahoito.fi, Thl.fi

Onko lenkki viikossa parempi kuin ei mitään?

Liikuntalääketieteen erikoislääkäri Lauri Alanko suosittelee vähentämään työtuolin ja hissin käyttöä työpaikoilla.

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme