Mainos
Mainos
Hyvää elämää kansikuva

Miksi päätä särkee heti herätessä? Kahdeksan syytä

Herääminen päänsärky seurana ei ole paras mahdollinen alku päivälle. Kivun taustalta löytyy monia syitä, joihin voi myös omalla toiminnallaan vaikuttaa.

Aamuinen pääkipu voi johtua niin fyysisistä kuin psyykkisistä tekijöistä. Elämäntapamuutoksilla voikin monesti välttää jomotuksella alkavia päiviä.

Kesken unien herättävä, voimakas päänsärky voi olla myös oire jostain vakavammasta. Lamaannuttavasta päänsärystä yllättävinä aikoina on syytä kertoa lääkärille.

Alkoholin aiheuttama nestehukka

Kostean illan jälkeen herääminen on harvemmin kivutonta, sillä jo muutama annos alkoholia kuivattaa elimistöä. Nestehukka puolestaan vähentää aivojen verenkiertoa ja voi aiheuttaa päänsärkyä. Asiaa voi helpottaa juomalla vettä ennen nukkumaanmenoa.

Huonolaatuinen uni

Huonosti nukutun yön taustalla voi olla monia syitä, kuten stressiä, masennusta tai alkoholin käyttöä. Vähäinen uni ja sängyssä pyöriminen voi puolestaan laukaista esimerkiksi migreenikohtauksen, jos siihen on taipumusta.

Väärä nukkuma-asento

Nukkuminen huonossa asennossa voi kiristää lihaksia pään ja kaulan alueella. Lihasten jännitys saattaa puolestaan johtaa jännityspäänsärkyyn, joka on yleisin päänsäryn muoto.

Mukavalta tuntuva nukkuma-asento on yksilöllinen asia. Kaularangan asennon pitäisi kuitenkin jokaisella olla sellainen, ettei se pääse voimakkaasti taipumaan tai kiertymään. Hyvä, itselle sopiva tyyny tyyny on tässä tärkeä apuri.

Psyyken kuormitus

Mieli ja keho ovat yhteydessä toisiinsa. Ahdistus ja stressin kaltainen psyykkinen kuormitus ovat yleinen syy kehon kipuihin – myös päänsärkyyn. Tilannetta voi yrittää parantaa esimerkiksi iltaisilla hengitys- tai meditaatioharjoituksilla. Kymmenen minuutin pikaisesta meditaatiosta voi olla hyötyä myös aamulla, sillä se saattaa auttaa selventämään ajatuksia ja pitämään stressin loitolla päivän mittaan.

Myös muut tunne-elämän rasitukset, kuten masennus, voivat aiheuttaa päänsärkyä. Vakaviin psyyken ongelmiin on syytä hakea apua lääkäriltä.

Korkea verenpaine

Korkea verenpaine ei yleensä anna oireita, mutta erittäin korkealle kohonneena se voi oirehtia huimauksena tai päänsärkynä. Verenpaineen hoidossa auttavat lääkkeiden lisäksi elintapojen muutokset: erityisesti liiallisesta suolan käytöstä tulisi päästä eroon.

Hampaiden narskuttelu

Yöllinen hampaiden narskutus voi laukaista aamuisen, ohimoilla tuntuvan päänsäryn. Narskuttelu kiristää leuan lihaksia ja voi johtaa kivuliaaseen jumiin, joka säteilee muuallekin pään alueelle.

Narskutteluun vaikuttavat purenta-asennon lisäksi huono ryhti ja stressi. Selittäviä tekijöitä saattavat olla myös runsas alkoholin tai kofeiinin käyttö ja tupakointi. Lisäksi tiettyjen lääke- ja huumausaineiden on havaittu lisäävän narskuttelua.

Apu narskuttelun aiheuttamaan päänsärkyyn voi löytyä purentalaitteesta tai elämäntapamuutoksista.

Uniapnea

Aamuinen päänsärky saattaa olla oire uniapneasta, jolloin henkilön hengitys katkeaa unen aikana. Katkos päättyy usein korahdukseen ja nukkujan havahtumiseen, vaikkei hän aina tietoisesti herääkään.

Uniapnean tärkein itsehoitomenetelmä on laihdutus, jos henkilö on ylipainoinen, sekä alkoholin ja rauhoittavien liiallisen käytön rajoittaminen. Myös selinmakuun välttäminen nukkuessa voi auttaa. Tarvittaessa aletaan käyttää CPAP-laitetta.

Vieroitusoireet kahvista

Jos on juonut runsaasti kahvia edellisenä päivänä ja iltana, se voi tuntua päänsärkynä seuraavana aamuna. Kolme tuntia ennen nukahtamista juotu kahvi heikentää yleisesti nukahtamista ja yöunta juoman piristävän vaikutuksen vuoksi. Ilta-aikaan kahvin nauttimista kannattaa siis rajoittaa.

Anssi on Suomen paras nukkuja – näin parannat omaa untasi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme