Mainos
Mainos
Hyvää elämää kansikuva

Näin vältät ihon hiertymät kesän hellepäivinä

Helteinen sää tarkoittaa monelle myös ihohiertymiä esimerkiksi kainaloissa, nivusissa ja reisien sisäpinnoilla. Hiertymät ja ihon hankaumat kuumilla keleillä ovat erityisen tuttuja juoksijoille ja pyöräilijöille.

Videolla ohjeet keskivartalon treenaamiseen.

Kesähelteiden aikana hiertymät ja nirhaumat tulevat jälleen liiankin tutuksi monelle ulkoilijalle ja liikkujalle.

Joka kolmas suomalainen kokee ihovaurioiden syntyvän hikoilun tai hankaavan ja kireän vaatteen seurauksena. Vajaa neljännes sanoo syyksi kuumuuden ja yhtä moni urheilun. Noin joka viides suomalainen ilmoittaa iho-oireista varpaissa tai niiden väleissä, nivusissa tai reisien sisäpinnoilla. 

Tiedot ilmenevät Linolan teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi 1066 suomalaista ikähaitarilta 20–70.

Hikiliikunta, ylipaino ja vääränlainen vaatetus pahentavat ongelmaa

Ihon hiertymisen syynä on usein ihopintojen hankaaminen toisiaan vasten, jota voi pahentaa kesän kuumuus ja runsas hikoilu.

Hiertymiä esiintyy kaikenlaisilla liikkujilla, mutta yleisimmin urheilijoilla, jotka harrastavat pitkäkestoista hikiliikuntaa sekä ylipainoisilla henkilöillä. Esimerkiksi pyöräilijöillä yleisimmät hiertymäpaikat ovat reisien sisäpuolella ja takapuolessa. Juoksijoilla hiertymiä voi ilmaantua myös kainaloihin tai intiimialueille.

Toinen yleinen syy hiertymille ovat vääränlaiset vaatteet. Vääränkokoiset rintaliivit, alushousut tai paidat lisäävät hankaamisen ja hautumien syntymisen vaaraa.

Hellepäivän liikkujien kannattaakin pitää seuraava vinkkilista mielessä:

1. Pukeudu hengittäviin ja kosteudensiirto-ominaisuuksiltaan laadukkaisiin vaatteisiin, niin ettei iholle pääse kertymään hikeä, vaan kosteus haihtuu tehokkaasti pois.

2. Ole tarkka vaatteiden oikeasta koosta! Urheilupaitojen ja -housujen tulee istua mahdollisimman vartalonmyötäisesti. Ne eivät saa olla löysiä varsinkaan haaroista, etteivät herkät ihoalueet pääse hankaamaan toisiaan vastaan.

3. Suojaa ihosi ennaltaehkäisevästi! Helposti herkistyvät ihoalueet, kuten reisien sisäpinnat, kainalot, nivuset, varpaat ja intiimialueet, voi käsitellä suojavoiteella ennen liikuntaa.

4. Jos hiertymiä kuitenkin ilmaantuu, pyri pitämään taukoa urheilusta mahdollisuuksien mukaan, kunnes iho on taas terve.

5. Pese hankautunutta ihoa hellävaraisella, pH-neutraalilla ihonpesunesteellä.

6. Jos päätät lähteä ulkoilemaan hiertymistä huolimatta, suojaa ihoa lisähankaukselta ja kivulta suojavoiteella.

Lähde: Dr Wolff

***


Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme