Mainos
Mainos
Hyvää elämää kansikuva

Peräpukamat vaivaavat monia – tunnista ja ehkäise ne

Peräpukamat ovat yleinen vaiva. Niitä voi hoitaa helposti esimerkiksi apteekista saatavilla itsehoitotuotteilla, mutta kaikkein parasta olisi  ehkäistä pukamien synty ennalta.

Yllä olevalla videolla kerrotaan, millainen liikunta on parasta aivoille.

Sattuuko isommalla hädällä käyminen? Tuntuuko peräaukossa kirvelyä ulostamisen jälkeen? Syynä saattavat olla peräpukamat, kertoo Men's Health –sivusto.

Yleinen vaiva on helposti hoidettavissa. Ehkäisyssä avainasemassa ovat omat elämäntavat.

Oireina verta, kirvelyä ja kutinaa

Peräpukama on käytännössä laajentunut peräaukon laskimo.

Kaikkien ihmisten peräaukon sisäpinnalla on limakalvon "paksunnoksia", jotka auttavat pitämään aukon tiiviinä. Näiden tyynykkeiden verisuonilla on kyky laajentua ja painua kasaan. Jos ulostamiseen liittyy pitkällistä ponnistelua, tyynykkeiden tukikudos löystyy ja sisällä olevat laskimot laajentuvat. Ummetuskin voi vaikuttaa pukamien syntyyn.

Ulkoiset peräpukamat sijaitsevat ihon alla peräreiän ympärillä ja voivat tuntua kohoumina. Ne saattavat vuotaa verta, kirvellä tai kutista.

Sisäiset peräpukamat sijaitsevat peräsuolessa, paksusuolen alaosassa. Ne eivät yleensä tunnu kipeiltä, mutta niistä voi tulla ulostamisen jälkeen kirkasta verta pyttyyn tai pyyhkiessä paperiin. Pukama voi myös luiskahtaa ulos.

On tyypillistä, että peräpukamat oireilevat toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Niitä tulee herkemmin iän myötä, kun peräsuolen tukikudos löystyy.

Vesi, kuitu ja liikunta auttavat

Jotta ponnistelu pöntöllä vähenisi, kannattaa juoda enemmän vettä ja lisätä ruokavalioon kuitua, kuten kasviksia, hedelmiä, marjoja, vehnäleseitä tai pellavansiemenrouhetta. Näin ulosteesta tulee löysempää ja tavara sujahtaa ulos kuin itsestään. 

On myös tärkeää, että kun kakan tuntee olevan tulossa, niin ei pidättele kovin kauan. Mitä kauemmin odottaa, sitä enemmän vettä ehtii imeytyä takaisin suolistoon, jolloin uloste taas etenee huonommin.

Lisäksi kannattaa välttää liian pitkää istuntoa vessassa, sillä silloin sidekudoksiin kohdistuu kova paine. Pitkään pöntöllä kykkiminen myös ärsyttää sidekudosta ja voi tulehduttaa sen.

Liikunta auttaa niin ikään. Jos istuu töissä kahdeksan tuntia päivässä ja löhöää vielä illankin sohvalla, ei ole ihme, jos pukamat alkavat oireilla. Konttorissa kannattaa siis välillä nousta tuolilta ja töiden jälkeen lähteä vaikka lenkille. Suolisto toimii paremmin, kun ei jämähdä paikoilleen.

Milloin lääkäriin?

Peräpukamat ovat rasittava vaiva, mutta helposti hoidettavissa. Itsehoidossa hygienia on tärkeää, ja peräaukko tulisi pestä kerran tai kaksi päivässä ja kuivata hyvin ilman hankaamista. Apteekista saa myös ilman reseptiä peräpuikkoja ja -voiteita.  

Jos verenvuoto on runsasta tai vaiva jatkuu häiritsevänä itsehoidosta huolimatta, on syytä varata aika lääkärille. Kova äkillinen kipu on myös syy hakeutua hoitoon, sillä se voi olla merkki peräpukaman kureutumisesta.

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme