Mainos
Mainos

10 käytännöllistä vinkkiä: Näin helpotat stressiä

Vaikka joulun pyhät ovat toisille rauhoittumisen aikaa, aiheuttavat lukuisat tavoitteet ja tehtävät muutaman päivän aikana monelle aikamoisen stressin. Oikeilla vinkeillä stressiä voi kuitenkin helpottaa yllättävän nopeasti.

Jos joulu jätti jälkeensä stressin, ei sitä suinkaan kannata hävetä tai sivuuttaa. Pyhien jälkeen jokaisen olisi hyvä keskittyä omaan hyvinvointiin ja pyrkiä tekemään arjesta asteen verran stressittömämpää yksinkertaisilla kikoilla.

Ota ilo irti valoisasta ajasta

Luonnonvalo tehostaa hyvän olon hormonin, serotoniinin tuotantoa elimistössä ja vähentää samalla stressiä. Tästä syystä pyhäpäivinä luonnonvalosta kannattaa ottaa kaikki mahdollinen irti, sillävaloisat päivät voivat auttaa jaksamaan arkea ja pimeämpiä päiviä helpommin.

Panosta kävelylenkkeihin

Kävelylenkkien terveyshyödyt ovat ravinto- ja hyvinvointispesialisti Ann Kulzen mukaan kiistattomat. Spesialisti kehottaakin kävelemään päivittäin vähintään puoli tuntia, sillä jo lyhyet kävelylenkit vähentävät ahdistuksen tunnetta ja parantavat unta.

Kuuntele mielimusiikkiasi

Kun ahdistavat tunteet valtaavat tilaa mielessä, voi oman suosikkimusiikin kuunteleminen auttaa stressin helpottamiseen. Marylandin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan oman mielimusiikin kuunteleminen rentouttaa verisuonia ja tehostaa verenkierto. Siten oma suosikkimusiikki voi rentouttaa mielen lisäksi myös kehoa.

Etsi oikea akupiste

Pehmeää kohtaa kädessä peukalon ja etusormen välissä kutsutaan kiinalaisessa lääketieteessä Hoku-pisteeksi. Painamalla Hoku-pistettä tiukasti 30 sekunnin ajan, uskotaan, että ylävartalon stressi lieventyy.

Opettele sanomaan ei

Etenkin joulun pyhien aikaan useimmille tekemistä riittäisi vaikka muille jakaa. Lukuisat tavoitteet lomien aikaan saattavat kostautua lomastressinä ja tästä syystä psykologi George Pratt kehottaakin jokaista kieltäytymään ainakin kerran jostakin tehtävästä pyhien aikana oman hyvinvoinnin ja stressittömämmän loman nimessä.

Panosta nauramiseen

Nauraminen vähentää stressihormonien määrää elimistössä. Tästä syystä etenkin lomalla on syytä kiinnittää huomiota siihen, ettei aikataulu ole liian tiukka, ja aikaa löytyy myös rentoutumiselle ja nauramiselle.

Älä tavoittele täydellisyyttä

Perheasioihin erikoistunut asiantuntija Donna Schempp kehottaa etenkin lomien aikaan unohtamaan täydellisyyden tavoittelun. Kun itselleen antaa luvan suoriutua pakollisista velvollisuuksista vähemmän täydellisesti, jää enemmän aikaa ja tilaa nauttia hetkestä.

Urheile

Vaikka pyhien aikaan mielessä ei ensimmäisenä olisi urheileminen, voi juuri liikunta auttaa välttämään lomastressin. Tutkimusten mukaan liikunnan positiiviset vaikutukset mielialaan voivat kestää jopa 12 tuntia suorituksen jälkeen.

Vältä aikatauluja

Loma on mitä oivallisinta aikaa sille, että aikaa voi pyhittää jollekin muulle kuin tiukkojen aikataulujen noudattamiselle. Varaamalla kalenterista jo etukäteen aikaa omalle ajalle voi taata sen, että suunnitelmassa on helpompi pitäytyä.

Pidä ajatuksesi positiivisina

Pyhien aikaan stressi voi kasautua suurien tavoitteiden vuoksi, mutta stressiä vastaan voi taistella myös ajatuksen tasolla. Ajattelemalla positiivisesti elimistön stressitasot lievenevät ja vapaapäivistä nauttiminen helpottuu

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Health.com

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme