Mainos
Mainos

5 asiaa, jotka olisi hyvä tietää ennen juoksuharrastuksen aloittamista

Mitä aloittelijan kannattaa tietää ennen juoksuharrastuksen aloittamista? Popsugar-sivuston toimittaja listasi viisi asiaa, jotka hän olisi toivonut tietäneensä ennen lenkkipoluille suuntaamista. 

Lenkkeily on yksi helpoimpia tapoja parantaa kuntoa – voit aina valita itsellesi sopivan tason, välineeksi tarvitset vain kunnon jalkineet ja sopivasti aikaa. Ei siis ihme, että lenkkeily on varsin suosittu liikuntamuoto. 

Mutta mitä aloittelijan kannattaa ottaa huomioon? PopSugar-lehden toimittaja Jenny Sugar listasi viisi asiaa, jotka jokaisen aloittelijan kannattaa tietää. 

1. Se muuttuu helpommaksi

Ensimmäinen juoksulenkki voi olla järkyttävä kokemus – et pysty hengittämään, huohotat punaisena ja kylkeäsi pistää. 

Sugar haluaa muistuttaa, että kun lenkkeilyä jaksaa jatkaa, se helpottuu varsin nopeasti. 

– Mitä enemmän sitä teet, sitä helpompaa siitä tulee. Vahvistaaksesi lihaksiasi, sydäntäsi ja keuhkojasi, juokse vähintään kolme kertaa viikossa. Aloita lyhyestä matkasta ja kun se sujuu, kasvata matkaa. 

Sugar vinkkaa, että tärkeintä on juosta sellaisella tahdilla, että olo on hyvä ja nostaa panoksia jatkuvasti. 

– Jos ahnehdit liikaa liian aikaisin, voit loukkantua tai ryhtyä vihaamaan urheilua. 

2. Valitse hyvät urheiluliivit

Sugar kertoo juosseensa pitkään kaksien urheiluliivien kanssa, sillä ne eivät tukeneet riittävästi. 

– Jos etumusta on siunaantunut, halvat urheiluliivit eivät yksinkertaisesti riitä. 

3. Älä pihistele muissakaan tärkeissä välineissä

– Kun ensimmäisen kerran lähdin juoksulenkille valitsin 20 dollarin kengät ja urheilusukat, enkä voinut käsittää, miksi sain niin mojovat rakot jalkoihini. 

Kaikkeen ei kannata panostaa, mutta tärkeissä asioissa ei kannata pihistellä: kunnon kengät ja hyvät sukat ovat esimerkiksi asioita, jotka tekevät liikkumisesta huomattavasti miellyttävämpää. 

4. Seuraa edistymistäsi sovellusten avulla

Jos teet uuden ennätyksen tai jaksat juosta pidemmän matkan, saatat saada siitä lisämotivaatiota harrastuksen jatkamiseen. Tutustu puhelimesi juoksusovelluksiin ja kokeile niitä. 

5. Ulkona juokseminen on haastavampaa, mutta se kannattaa

Sugar kertoo aloittaneensa harrastuksensa juoksumatolla ja kun hän siirtyi lenkkeilemään ulkona, hän järkyttyi – se oli huomattavasti haastavampaa! Sää ja maastovaihtelut toivat tehoja juoksuun tehden siitä myös tehokkaampaa, jolloin nainen myös kehittyi nopeammin. 

Lähde: Popsugar

***

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme