Mainos
Mainos

6 terveysmyyttiä, joihin useimmat ihmiset edelleen uskovat

Väärät luulot ja myytit voivat säilyä elossa siitä huolimatta, että tutkijat olisivat kauan aikaa sitten todistaneet uskomukset vääriksi. Uskotko sinä edelleen seuraaviin väittämiin?

Kuulutko sinä heihin, jotka edelleen virheellisesti uskovat seuraaviin terveyteen liittyviin väittämiin? Myytit ja uskomukset leviävät parhaimmin suusta suuhun, eikä esimerkiksi perheenjäseniltä kuultuja "faktoja" tule usein tarkastettua.

Jos lähdet ulos märillä hiuksilla, tulet kipeäksi

"Laita pipo päähän, kun lähdet ulos märillä hiuksilla, tai tulet kipeäksi!" Kuulostaako edellinen lause tutulta? Olemme luultavasti kuulleet tämän joskus äidiltämme tai isältämme. Useimpien tutkimusten mukaan kylmettyneet ihmiset eivät kuitenkaan sairastu muita helpommin flunssaan. Asiaan ei myöskään vaikuta se, onko pääsi märkä vai ei.

Sokeri tekee lapsista mahdottomia

Journal of the American Medical Association-lehti julkaisi 23 tutkimusta sisältävän katsauksen, joka käsitteli lapsia ja heidän sokerinkäyttöään. Katsauksen loppupäätelmä oli se, ettei sokeri vaikuta lasten käyttäytymiseen, eikä tee lapsista yliaktiivisia.

Saattaa olla, että tämä myytti on niin syvälle juurtunut, että se vaikuttaa alitajuisesti käyttäytymiseenne. Eräässä tutkimuksessa äideille kerrottiin, että heidän poikansa olivat juuri juoneet runsaasti sokeria sisältävää juomaa. Oikeasti pojat olivat juoneet sokerittomia juomia. Äidit kuitenkin kertoivat, että poikien käytös juomien jälkeen oli muuttunut yliaktiiviseksi.

Suurin osa kehon lämmöstä haihtuu pään kautta

Monet tietävät, että yli 90 prosenttia kehon lämmöstä haihtuu pään kautta, jonka vuoksi kylmällä säällä täytyy ehdottomasti pitää hattua. Tämä ei kuitenkaan ole totta.

Muun muassa The New York Times -lehti on kertonut, että kehosta haihtuva lämpömäärä riippuu ainoastaan siitä, kuinka isosta paljaasta alueesta on kyse – kylmänä päivänä menetät enemmän lämpöä paljaana olevan jalan tai käsivarren kautta, kuin pään kautta.

Saat niveltulehduksen rystysten naksauttelusta

Olisi sinänsä loogista, että rystysten ja muiden nivelten naksauttelu kuluttaisi niveliä, ja aiheuttaisi niveltulehduksen. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

Ei ole mitään näyttöä näiden kahden asian välisestä yhteydestä. Joidenkin tutkimusten mukaan riski sairastua niveltulehdukseen pysyy samana riippumatta siitä, onko ihmisellä tapana naksautella rystysiä vai ei.

Lääketieteellisessä kirjallisuudessa on ollut useita raportteja siitä, että nauksauttelu on yhteydessä niveliä ympäröivien nivelsiteiden vammoihin ja sijoiltaan menneisiin jänteisiin, mutta ei silti niveltulehdukseen. 

Ennen liikuntaa täytyy venytellä

Venyttely ennen liikuntaa voi parantaa suoritustasi liikunnan aikana ja ehkäistä vammojen syntymistä. Kaikki venyttelevät! 

Tutkijoiden mukaan venyttely kuitenkin hidastaa meitä. Asiantuntijat sanovat, että ennen juoksua tapahtuva venyttely johtaa siihen, että tehokkuutemme laskee viisi prosenttia. Pyöräilijöitä tutkineet italialaiset tutkijat totesivat myös, että venyttely ennen pyöräilyä on haitaksi urheilusuorituksessa.

Ei ole myöskään merkittävää näyttöä siitä, että liikuntaa edeltävä venyttely pienentäisi riskiä loukkaantua.

Kananmunien kolesteroli on pahaksi sydämelle

Monet ajattelevat, että ravinnon kolesterolipitoisuuden lisääntyessä kasvaa riski sairastua sydäntauteihin, kuten sepelvaltimotautiin. Tämä kuitenkin johtuu 1960-luvun ravitsemussuosituksista, jolloin asiasta ei ollut paljonkaan tieteellistä näyttöä. 

Nykyiset tutkimukset toinen toisensa jälkeen ovat kuitenkin osoittaneet, että ruuasta saatavan kolesterolin sijasta etenkin tyydyttyneet rasvahapot nostavat kehomme kolesterolipitoisuuksia, ja aiheuttavat sydänsairauksia. Vältä siis kananmunien syönnin sijasta pihvien syöntiä. 

Lähde: mnn.com


MTV Lifestyle on myös Facebookissa ja Instagramissa

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme