Mainos
Mainos

Älä vaivu kaamosmasennukseen – tutustu näihin pimeyden terveysvaikutuksiin!

Talvikausi on alkanut ja valoisa aika päivästä alkaa jäädä lyhyeksi. Ennen kuin uhkaat upota kaamosmasennukseen, lue, mitä terveydellisiä etuja pimeydestä voi sinulle olla.

Lokakuu on täällä, talvikausi voi pikkuhiljaa alkaa! Päivien pimetessä moni kuitenkin vaipuu kaamosmasennukseen. Vaikka kylmät ja pimeät talviaamut saattavat vetää mielen matalaksi, pimeydessä on jotain hyvääkin, sanovat asiantuntijat.

Jos on jäänyt riippuvaiseksi kodin ja työpaikan keinotekoiselle valaistukselle, sillä voi olla negatiivisia vaikutuksia kehoon ja mieleen. Unikonsultti Neil Stanleyn mukaan ihmisillä on luontainen tarve päivittäiselle pimeyden saannille.

– Emme kunnioita pimeyttä kuten esi-isämme tekivät ja lopputuloksena on joukko terveysongelmia, Stanley sanoo.

Himmennä valoja tai istu kynttilänvalossa iltaisin ja huomaa, kuinka pimeys voi auttaa sinua kukoistamaan tulevina kuukausina. Pimeydestä voi olla sinulle seuraavanlaista terveydellistä hyötyä!

Alentaa syövän riskiä

Tiedemiehet ovat linkittäneet liiallisen valoisuuden yöaikaan rintasyöpään. Yhdysvaltojen Kansainvälisessä syöpätutkimuslaitoksessa tehdyn tutkimuksen mukaan asiantuntijat esittävät, että siinä missä suvun terveyshistoria, tupakointi, juominen ja huono ruokavalio ovat suuria riskitekijöitä rintasyöpää ajatellen, myös kohtuuton altistuminen sähköiselle valaistukselle yöaikaan saattaa myös vähentää syövän vastustuskykyä.

Yövalaistus keskeyttää niin sanotun "pimeyshormonin", melatoniinin tuotannon, joka on yksi neljästä luonnollisesti puolustusmekanismeistamme syöpää vastaan.

Melatoniini on voimakas antioksidantti, jonka uskotaan ehkäisevän joitain syöpätyyppejä, etenkin kun yhdistettynä tiettyihin syövänvastaisiin lääkkeisiin. Melatoniini saattaa myös stimuloida valkoisia verisoluja, jotka tunnetaan luonnollisina, kasvaimia vastaan hyökkäävinä tuhoojasoluina.

Suojelee ihoa aurinkovaurioilta

Ultraviolettisäteilyä sisältävän auringonvalon säteet voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: UVA-, UVB- ja UVC -säteisiin. UV-säteilylle altistuminen on yhdistetty pitkäaikaiseen ihon vaurioitumiseen: UVA- ja UVB-säteet ovat suurimmalta osin syynä ihon vanhenemiseen ja syöpään.

– Kellojen siirtyessä taaksepäin UVA- ja UVB -tasot laskevat ja pysyvät alhaisina aina huhtikuuhun asti. Tänä aikana tasot eivät ole tarpeeksi korkealla aiheuttaakseen ihon palamista, kertoo tohtori Claire Knight Yhdistyneiden kuningaskuntien syöpätutkimuksesta (engl. Cancer Research UK).

Auttaa unen laatuun

Tutkijat ovat myös todenneet, että valo – luonnollinen tai keinotekoinen – on mukana häiritsevimmissä ympäristötekijöissä hyvää yöunta ajatellen.

Pennsylvanian yliopisto osoitti, että ne vuorontyön tekijät, jotka nukkuivat pimennysverhot ikkunan edessä, saivat nauttia kauemmin virkistävästä unesta kuin ne, jotka nukkuivat valoisammissa huoneissa.

Toinen tutkimus osoittaa, että silmät peittävä naamio auttaa heitä, joilla on normaalisti nukahtamisen kanssa ongelmia. Mitä enemmän saat virkistävää unta, sitä todennäköisemmin olet vähemmän stressaantunut ja enemmän motivoitunut seuraavana päivänä.

Kohottaa mielialaa

Siinä missä valon puute tunnetaan mielialan latistajana kaamosmasennusta kärsivien keskuudessa, myös pimeyden puute voi saada alulle haitallisia tunneperäisiä seurauksia. Ohion yliopiston psykologit selvittivät, että myöhäinen television katselu saattaa laukaista masennuksen televisiosta säteilevän valon takia.

Tutkimusta johtanut professori Randy Nelson sanoi televisioruudusta säteilevän sinertävän valon häiritsevän melatoniinin tuotantoa – eli myöhäinen television katselu saattaa aiheuttaa masentuneisuuden tunnetta.

Auttaa painonpudotuksessa

Pimeys saattaa myös edistää syömistottumuksiasi: et välttämättä ole myöhään illalla nälkäinen ja sorru epäterveellisiin naposteltaviin.

– Kellä tahansa, joka altistaa itsensä liialle valolle yöaikaan, on enemmän vaikeuksia pudottaa painoa. Pimeys on merkki siitä, että meidän on nukuttava; valoisuus merkki siitä, että meidän on pysyttävä hereillä ja syötävä, Stanley kertoo.

Pimeään aikaan napostelu voi myös hankaloittaa erilaisten hormonien ja insuliinin aktiivisuutta, jotka vaikuttavat ruokahaluumme ja sokeritasapainoomme.

– Jos nämä hormonit häiriintyvät, koska et nuku kun on pimeää, ajan mittaan aineenvaihdunta hidastuu ja ruuanhimo vääränlaisia ruokia kohtaan nousee. Tilastot osoittavat, että 33 prosenttia naisista, jotka syövät yöllä, himoitsevat enemmän sokerisia ja rasvaisia ruokia kuin ne naiset, jotka saavat tarvitsemansa unen ja pimeyden, Stanley kuvailee.

Sulje siis iltaisin televisio tai tietokone ajoissa, anna itsellesi aikaa tottua pimeyteen ja kehosi aloittaa melatoniinin tuotanto.

– Mene ajoissa nukkumaan ja ota tarvitsemasi yöunet ja nauti niiden terveydellisistä vaikutuksista, Stanley kannustaa.

AVA

Kuvat: Shutterstock

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme