Mainos
Mainos

Asiantuntijan synninpäästö: Jouluna saa ja pitää levätä!

Jouluna kannattaa levätä hyvällä omallatunnolla. Liikuntatauko ja vapaa syöminen ovat asiantuntijan mukaan tervetulleita vaihteluita hektiseen arkeen.

Jouluna voi, ja joissain tapauksissa jopa kannattaa levätä hyvillä mielin. Viikonkaan liikuntatauolla ei ole personal trainer Timo Haikaraisen mukaan vielä merkittävää vaikutusta lihaskunnolle.

– Jos ihminen on normaalisti passiivinen, voiman ja lihasmassan kohdalla selkeät vaikutukset alkavat näkymään vasta kahden tai kolmen viikon päästä, Haikarainen toteaa. 

Kestävyyskunnossa laskua tule lihaskuntoa nopeammin, mutta viikon voi Haikaraisen mukaan hyvillä mielin maata sohvalla. Tauon keston sijaan Haikarainen kehottaa pohtimaan, onko liikuntatauko oman elämän kannalta järkevä vaihtoehto.

Viikossa ei kerry kiloa enempää rasvaa 

Vasta liikunnan pariin totuttelevan henkilön kannattaa liikkua edes hieman joulun pyhinä, kun taas toisille henkilöille joulu voi olla enemmän kuin tervetullut tauko liikunnasta.

– Toisessa ääripäässä on sellainen ihminen, joka on treenannut hulluna koko vuoden. Tällaiselle ihmiselle tekisi äärimmäisen hyvää olla seitsemästä kymmeneen päivään tekemättä yhtään mitään.

Myöskään konvehtien ja kinkun syönti ei ole pannassa, vaan rennosti voi ottaa myös ruokapöydässä.

– Kyllä ruokaa saa aika paljon mättää. Jos ihminen vetää lonkkaa eikä jaksa niin paljon joinain päivinä sitä kinkkua ja suklaata syödä, niin aika vaikeaa rasvaa on kiloa enempää kerätä, Haikarainen toteaa. 

Jos syö vähän fiksummin, niin rasvaa ei välttämättä kerry kuin muutama sata grammaa, eikä välttämättä aina sitäkään. Vapaa syöminen silloin tällöin antaa keholle energiaa jaksaa taas kevään koitokset, Haikarainen muistuttaa.  

Jos täyslepo ei ole sinun juttusi, kokeile vaikka tätä tehokasta treeniä. 


Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme