Mainos
Mainos

Etkö saa enää unta herättyäsi yöllä? Toimi näin

Asiantuntijoiden vinkkien ansiosta sinun ei välttämättä enää koskaan tarvitse kärsiä unettomista öistä. 

Sitä tapahtuu kaikille; heräät keskellä yötä etkä kykene enää nukahtamaan. Wall Street Journal -lehden haastattelemat asiantuntijat antavat nyt omat vinkkinsä siihen, miten yöllisten heräilyjen kanssa kannattaa toimia.

Älä tee yhtään mitään

Pennsylvanian yliopiston asiantuntija Michael Perlisin mukaan parasta olisi olla tekemättä mitään. Miehen mukaan kaikki toimenpiteet aina päiväunista alkaen voivat häiritä luonnollista unirytmiäsi. Perlisin ainoa neuvo onkin palata normaaliin unirytmiin seuraavana yönä, vaikka se vaatisikin useamman kahvikupin nauttimista unettoman yön jälkeen.

Vältä valoa

Kirkas valo on unettomien öiden pahin vihollinen. Kirkas valo vaikuttaa elimistömme unirytmiä säätelevään melatoniini-hormoniin tehden meistä entistäkin pirteämpiä. Jos mahdollista, käytä pimennysverhoja, äläkä missään nimessä napsauta kattolamppua päälle.

Älä jää pyörimään sänkyyn

Jos olet täysin hereillä, sängyssä pyörimisen sijaan on parempi nousta ylös ja tehdä jotain rentouttavaa, kuten lukea kirjaa. Vältä kuitenkin tietokoneen ja puhelimen käyttöä.

Jos haluat saada unta, sinun tulisi välttää sinistä valoa tuottavien laitteiden katsomista. Jos kuitenkin päädyt avaamaan television, 

Pittsburghin yliopiston professori Daniel J. Buysse kehottaa käyttämään valoa blokkaavia aurinkolaseja. Näin aivosi eivät erehdy luulemaan television hohdetta päivänvaloksi. 

Älä syö mitään

Sen lisäksi, että yösyömisen on todettu lihottavan, se voi vaikuttaa negatiivisesti myös tuleviin öihisi. Pian vatsasi saattaa herättää sinut joka yö syömään voileipiä.

Älä katso kelloa

Kellon vilkuilu ja minuuttien laskeminen ei missään nimessä kannata, sillä se aiheuttaa sinulle ainoastaan tarpeetonta stressiä. Kalifornian yliopiston uniasiantuntija Jennifer L. Martin mukaan kellon vilkuilu aiheuttaa ahdistusta, joka puolestaan vaikuttaa negatiivisesti nukahtamiseen. Jos aivosi laskevat minuutteja, ne eivät halua nukahtaa. 

***

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme