Mainos
Mainos

Haaveissa juoksuharrastuksen aloittaminen? Näin pitkä on riittävä lenkki

Juoksuharrastuksen suosio on viime aikoina noussut näkyvästi ja moni tavoitteleekin liikunnallisempaa elämäntapaa ottamalla juoksulenkit osaksi arkea. MTV Lifestyle otti selvää, kuinka pitkään olisi syytä juosta, jotta lenkille kannattaa todella lähteä.

Kun miettii sopivan juoksulenkin mittaa tai kestoa, kannattaa kartuttaa omat tavoitteet: Huippukuntoa ei saavuteta vartin lenkillä pari kertaa viikossa. Seikkailujuoksija Jukka Viljanen kehottaakin jokaista miettimään itse, millaisia tavoitteita omalle harrastukselle asetetaan.

– En lähtisi asettamaan lenkille mitään minimirajaa. Se riippuu aika paljon juoksijan omista tavoitteista, että millaiselle lenkille on syytä lähteä, Viljanen toteaa.

Vaikka aikaa tai energiaa olisi rajoitetusti, kehottaa Viljanen lähtemään lenkille. Jo vartin juoksulenkillä voi olla hämmästyttävän pajon positiivisia vaikutuksia omaan oloon.

– Minusta on aina hyvä syy lähteä lenkille. Vaikka lenkki kestäisi vain 15–20 minuuttia, niin jo silloin huomaa vireystilan paranemisen, Viljanen jatkaa.

Opettele erottamaan henkinen ja fyysinen väsymys

Moni päättää lähteä lenkille etukäteen, mutta työpäivän jälkeen väsymys voi painaa siinä määrin, että voimia ei tunnu enää riittävän liikunnalle. Tällaisia tilanteita silmällä pitäen Viljanen toivoo, että opittaisiin erottamaan henkinen ja fyysinen väsymys.

– Väsymys on työpäivän jälkeen yleensä henkistä eikä fyysistä. Tavallinen toimihenkilö ei usein väsy töissä fyysisesti: aivomme väsyvät, mutta emme ole oikeasti fyysisesti väsyneitä, Viljanen rajaa.

Parhaimmillaan laamaantuneesta olosta voi päästä työpäivän jälkeen nopeastikin eroon lähtemällä juoksulenkille.

– Jos työpäivän jälkeen on nuutunut olo, niin puolen tunnin lenkki illalla on tosi hyvä juttu. Siitä on jo todella paljon hyötyä ja se vaikuttaa positiivisesti väsyneeseen oloon, Viljanen toteaa.

Viljanen muistuttaa, että illan lenkkiin on tärkeä valmistautua syömällä hyvin päivän aikana.

– Jos verensokeri on alhaalla, kun tulee kotiin, niin ei silloin jaksa lähteä lenkille. Jos iltapäivällä on syönyt hyvin, niin silloin on illallakin usein ihan virkeä lähtemään lenkille, Viljanen vinkkaa.

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot