Mainos
Mainos

Hyvinvointibloggaaja neuvoo tuoreita äitejä: "Puolenkin tunnin lenkki antaa kummasti voimia"

”Älä nyt ihmeessä stressaa kodin siisteydestä.” Tämä on tärkein neuvo, jonka hyvinvointibloggaaja Hilla Stenlund haluaa antaa univajeesta kärsiville vanhemmille. Kun lapsi syntyy turvallisesta kohdusta suureen maailmaan, unirytmi ei löydy hetkessä, vaan nukkuminen vaatii totuttelua.

Kolmen kuukauden ikäisen tyttölapsen äiti kehottaa vanhempia nukkumaan silloin, kun vauva nukkuu ja muistuttaa, että epäsäännöllinen alkuaika on loppupeleissä melko lyhyt.

Hän kehottaa äitejä myös ottamaan apua vastaan aina, kun sitä tarjotaan, sekä suhtautumaan kriittisesti netissä pyöriviin neuvoihin ja mielipiteisiin.

– Ei kannata uskoa kaikkea, vaan luottaa omaan tekemiseen ja siihen, että itse tekee asiat omalle lapselle juuri oikealla tavalla. Sinä itse tiedät, mikä on omalle lapsellesi parasta. Luota siihen, että olet paras äiti lapsellesi, Hilla Stenlund toteaa. 

"En nyt tässä mistään sixpackista haaveile"

SM-tasolla suunnistusta harrastaneen 27-vuotiaan Stenlundin ykköslaji on nykyisin juoksu, mutta suurin osa ajasta menee tällä hetkellä vauva-arkeen totutellen. Väsymyksestä ja aikatauluhaasteista huolimatta hän pyrkii löytämään aikaa liikunnalle, vaikka elämä pyöriikin täysin vauvan ehdoilla.

– Liikunta on todella tärkeä juttu oman jaksaminen kannalta, joten kyllä sen eteen jaksaa nähdä vähän vaivaakin. Puolenkin tunnin lenkki raikkaassa ulkoilmassa antaa kummasti voimia.

Ennen raskautta lähes joka päivä treenanneen Stenlundin nykyinen treeniviikko koostuu kolmesta juoksulenkistä ja kahdesta lihaskuntotreenistä. Lisäksi askelia kertyy päivittäisistä vaunulenkeistä. 

– Aikaisempaan nähden onhan se vähemmän, mutta en tällä hetkellä kaipaakaan enempää. Määrä on juuri sopivasti tähän hetkeen, synnytyksestä on kuitenkin vasta se kolme kuukautta.

Näin sosiaalisen median aikakaudella moni äiti saattaa kokea paineita kuntoon pääsemisen kanssa, mutta Stenlund ei ole ottanut asiasta stressiä. Ensimmäiseen neljään viikkoon synnytyksen jälkeen Stenlund ei liikkunut lainkaan hankaavien tikkien vuoksi, mutta tämän jälkeen mukaan tulivat kävely ja lantionpohjajumppa. Ensimmäiset juoksuaskeleet tuore äiti otti yhdeksän viikon kuluttua synnytyksestä.

– En nyt tässä mistään sixpackista haaveile. Olen armollinen omalle keholle, ja jos nyt jäi muutama raskauskilo, ei minulla ole mikään kiire saada niitä pois. Kun itsellä imettäminen onnistuu, ei ole kiire päästä timmiksi.

Kymmenen raskauskiloa jäi sairaalaan

Vaikka raskauden ja synnytyksen aikaansaamat kehon muutokset mietityttivätkin aluksi, ajatukset eivät ottaneet valtaa mahan kasvaessa. Stenlund tunsi olonsa koko raskausajan fyysisesti hyväksi ja voimakkaaksi, ja harrasti liikuntaa aivan raskauden viime hetkiin saakka.

– Ennemminkin olin innoissani kaikista niistä kehon muutoksista. Se oli sellainen ihmiskoe, kuinka pitkään pystyy tekemään mitäkin. Juoksin raskausviikolle 27 saakka, tuore äiti muistelee.

Raskauskiloja Stenlundille kertyi 15, joista lähemmäs kymmenen jäi sairaalaan ja loput ovat karisseet pikkuhiljaa imetyksen myötä. Hän kehottaakin äitejä olemaan stressaamatta asiasta liikaa. Hän kehottaa äitejä myös syömään kunnolla, sillä imettäminen ja vauva-arjen pyörittäminen vaativat energiaa. Laihdutuskuureille ei kannata missään nimessä lähteä.

– Imetys vaatii aikaa monta kaloria, melkein kuin kävisi ylimääräisen juoksulenkin päivässä, kun imettää, Stenlund muistuttaa.

Stenlund on kirjoittanut blogissaan paljon myös  keskivartalon palautumisesta. Äidin mukaan äärimmäisen tärkeää olisi, että suoria vatsalihaksi ja kovia liikkeitä ryhdyttäisiin tekemään vasta sitten, kun on vatsa on kunnolla palautunut. Toisilla siihen voi mennä vuosikin.

– Jos vatsa ei saa rauhassa palautua, voi vatsalihasten väliin jäädä erkaumaa, mikä voi myöhemmin haitata liikuntaa. Vähitellen ja omaa kehoa kuunnellen takaisin treenien pariin, nainen muistuttaa. 

Rankkojen liikkeiden sijaan hän kehottaa tuoreita äitejä harjoittamaan aktiivisesti lantionpohjanlihaksia, syviä vatsalihaksia ja sivuvatsalihaksia, joilla vatsan palautumista voi helpottaa ja nopeuttaa. Stenlund uskoo, että myös raskausajan säännöllisellä liikunnalla on vaikutusta palautumiseen.  

Tuoreen äidin blogia pääset seuraamaan tästä.

***

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot