Mainos
Mainos

Kaipaako pimppisi jumppaa? Näistä merkeistä tiedät!

Yläpää rennoksi, alapää tiukaksi, neuvoo lantionpohjan toimintahäiriöihin erikoistunut fysioterapeutti Maija Kiljunen.

Jokainen nainen lienee kuullut lantionpohjanlihasten tärkeydestä, mutta käsi sydämelle siskot: kuinka moni muistaa harjoittaa säännöllistä pimppijumppaa?

Apuun rientävät kätilö Emilia Ek-Huuhka ja fysioterapeutti Maija Kiljunen, jotka ovat kehittäneet Bailamama Women -terveysliikuntakonseptin alapään pelastukseksi. Naiset ovat laatineen aiheesta myös kirjan Bailamama – pysy tiukkana (Bazar), joka antaa selkeät ohjeet timmin pimpin saavuttamiseksi.

Mistä sitten tietää, että treenaamiseen olisi tarvetta?

Löystyneet lantionpohjanlihakset eivät näy päälle, vaan myös nuorilla ja treenatuilla naisilla voi olla huono lantionpohjanlihaskunto, Kiljunen huomauttaa. Hän lisää, että myös liian kireät alapään lihakset voivat olla ongelma.

Naiset ikään katsomatta hyötyvät lantionpohjan puristamisesta kuntoon, mutta pyysimme Kiljusta listaamaan muutamia merkkejä ja tilanteita, joissa lantionpohjanjumppaamiselle on todella tarvetta!

Virtsankarkailu

Tuntuuko pidättäminen vaikealta vaikkapa aivastellessa, nauraessa tai trampoliinilla pomppiessa? Virtsankarkailu kertoo pulmista alapään alueella, joten mikäli nauraessa meinaa lirahtaa, kannattaa aloittaa säännöllinen treeni.

Virtsankarkailu voi olla oire myös liian tiukoista lantionpohjanlihaksista, jotka eivät kestä rasitusta. Silloinkin tarvitaan esimerkiksi rentoutusharjoituksia.

Kärsit selkäkivuista

Lantionpohjanlihakset ovat perusta myös esimerkiksi selän hyvinvoinnille. Mikäli alakerta ei ole kunnossa, voi muukin keho luhistua.

Olet täyttänyt 30 vuotta

Naisten kannattaa valmistautua hormonaalisiin muutoksiin jo hyvissä ajoin ennen vaihdevuosia. Nuoret naiset eivät Kiljusen mukaan välttämättä vielä ymmärrä lantionpohjanlihasten tärkeyttä tai osaa tunnistaa niitä, mutta kolmekymppisen naisen on jo kypsä aika alkaa jumpata alapäätään.

Olet raskaana

Onneksi olkoon! Timmi lantionpohja helpottaa palautumista synnytyksestä. Kun osaat jännittää ja rentouttaa lihaksiasi, voit myös pystyä helpottamaan synnytyksen sujumista.

Seksi ei suju

Eikö seksi tunnu oikein missään? Seksi on laaja alue ja ongelmien syyt usein moninaisia, mutta lantionpohjanlihasten harjoittaminen voi auttaa naisia kokemaan seksuaalista mielihyvää. Jumppa lisää verenkiertoa intiimialueella ja auttaa tutustumaan omaan kehoon.

Uloste karkailee

Aivan kuten virtsankin kanssa, myös vaikeudet ulosteen pidättämisessä voivat piillä osaltaan heikossa lantionpohjanlihaksistossa.

Tee karski kotitesti

Epäilyttääkö alapääsi lihaskunto? Kertaluontoisena testinä voit kokeilla katkaista virtsasuihkun vessassa käydessäsi. Riittävätkö voimat vai onko pidätyskykysi heikko?

Virtsasuihkun katkaisu ei kuitenkaan missään nimessä ole hyvä tapa treenata lihaksia, sillä se voi aiheuttaa ongelmia rakon tyhjenemisessä. Kokeile kerran, mutta älä ota tavaksi!

Älä luota vain kumppanin sanaan!

Kiljusen mukaan seksikumppanista voi olla apua lantionpohjanlihasten tunnistamisessa, mutta miehen sanaan ei muuten kannata luottaa pimpin tiukkuuden määrittelyssä.

– Siitä saadaan aikaan vain perheriita, Kiljunen nauraa.

Huomenta Suomen Eva Kela tutustui Bailamamaan ja lantionpohjantreenaukseen.Katso video!

Katsomo-video ei ole saatavilla

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme