Mainos
Mainos

Kuntosalietiketti 2014: Älä tee näitä virheitä

Kuntosalilla on mukavaa käydä, kun kaikki salillakävijät käyttäytyvät ystävällisesti muita kohtaan. Lue vinkit kohteliaaseen salikäyttäytymiseen!

Alkuvuodesta kuntosalit täyttyvät vanhoista ja uusista kävijöistä. Jokaista kuntosalikävijää kismittää joskus jokin pieni asia, minkä muut salillakävijät tekevät "väärin". Tässä etiketti mukavaan ja muut huomioon ottavaan salikäyttäytymiseen. Noudata vinkkejä, etkä enää saa muilta rumia katseita salilla!

1. Siivoa välineesi pois tieltä.

Tavarat eivät mene paikoilleen itsestään. Jos käyt ohjatuilla tunneilla, vie tunnin päätteeksi varusteesi takaisin omille paikoilleen. Tämä koskee myös käsipainoja ja vapaapainoja.

2. Unohda negatiiviset eleet ja ilkeily.

Ei ole kivaa pyöritellä silmiään tai seistä painostavan lähellä, kun joku toinen käyttää suosikkilaitettasi. Kuntosaliharjoittelun on tarkoitus saada kaikki tuntemaan olonsa mukavaksi liikkumisen parissa, ei vain sinun. Ja mitä iloisempi olet muita kohtaan, sitä korkeampana omakin treenifiiliksesi pysyy!

3. Arvosta muiden tilaa.

Suihki uutta, ihanaa hajuvettäsi heti salitreenin jälkeen, älä ennen sitä. Voimakkaat hajusteet eivät kuulu salille. Samaten, jos näet kymmenen kuntopyörän rivissä vain yhden toisen polkijan, älä hyppää ihan tämän viereen polkemaan ja vääntämään väkisin keskustelua. Anna muiden kuntosalikävijöiden olla omassa rauhassaan.

4. Älä ole kuntosalinarsisti.

Kaikki eivät ole tulleet salille näyttääkseen fitness-malleilta, joten älä kääri jumppapaitaasi napapaidaksi ja ala esitellä huolella treenattuja vatsalihaksiasi koko kuntosalille. Haluat varmasti mielelläsi tutkia kovan työn tuloksia peilin edessä, mutta malta odottaa kotiin asti. Kotona voit rauhassa ottaa itsestäsi selfie-kuvia ja jakaa niitä kavereillesi.

5. Hanki kunnolliset salivaatteet.

Naiset (ja miksei miehetkin), jos käytätte mikroshortseja kuntosalilla, varmistakaa etukäteen, että shortsien sisältö myös pysyy niiden sisällä. Sama koskee pienenpieniä urheilutoppeja. Hanki kunnolliset urheiluvälineet, vaikka se voi tuntua kalliilta panostukselta. Hyvät vaatteet kestävät aikaa ja katseita..

6. Jos et ole varma, kuinka jotain varustetta käytetään, kysy ohjaajalta neuvoa.

Jos kukaan ennen sinua tai sinun jälkeesi ei tee liikettä jossain laitteessa ollenkaan samalla tavalla kuin sinä, niin mitä luultavimmin juuri sinä olet ymmärtänyt laitteen käytön väärin.

7. Hillitse neuvomishaluasi.

Kuntoilulehtien ja fitness-artikkelien intohimoinen selailu ei vielä tee sinusta valmentajaa tai personal traineria. Toisten yli-innokas neuvominen ja opastaminen ilman ammattitaitoa voi ärsyttää monia. Sitä paitsi väärän neuvon antaminen voi johtaa oikeisiin urheilutapaturmiin. Isoilla painoilla tehty pienikin väärä liike voi aiheuttaa paljon turhaa kipua.

8. Kerro rohkeasti, jos et vielä osaa jotain.

Muista kertoa jumppaohjaajalle, jos olet uusi kyseisellä liikuntatunnilla. Siinä ei ole mitään ujosteltavaa tai noloa. Hyvä ohjaaja voi sen jälkeen pitää sinua sivussa silmällä ja huolehtia, että opit tekniikan oikein. Toki jokainen ammattitaitoinen ohjaaja kysyy tunnin aluksi, että onko joukossa joku uusi. Nosta käpäläsi pystyyn reippaasti.

9. Jumppatunnin eturivi

Älä mene eturiviin jumpassa, jos et aio seurata mukana, koska olet opetellut oman rutiinin tehdä jumppasarjan paljon paremmin, kuin jumppaohjaaja. Jos saavut myöhässä tunnille, on myös kohteliasta pukea jumppakengät jalkaan salin laitamilla, eikä eturivissä. Älä myöskään mene eturintamaan, jos aiot lähteä etuajassa pois tunnilta ehtiäksesi hakemaan lapsesi päivähoidosta.

10. Vältä tauteja.

Jos olet juuri ollut sairaana, älä yritä ottaa sairaslomapäivien lepäämistä kiinni treenaamalla kovempaa kuin ikinä. Kevyt kuntoilu voi parantaa immuunijärjestelmääsi ja jopa auttaa sinua parantumaan nopeammin. Jos olet kuitenkin yhä pahasti kipeä, pysy suosiolla poissa salilta, niin et tartuta muita. Varsinkin kovimpina flunssa-aaltoina kaikkien salillakävijöiden tulisi pestä kätensä ennen treeniä ja sen jälkeen, sekä käyttää käsidesiä treenin aikana. Melkein kaikilla kuntosaleilla on käsidesiä vedenottopisteen vieressä tai muualla helposti saatavilla.

(MTV LIFESTYLE)

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme