Mainos
Mainos

"Me ihmiset olemme aika malttamattomia" – näin saat kesällä kertyneet kilot kuriin

Kesällä ja lomalla ruokavalio voi lähteä helposti lipsumaan, joka voi nyt näkyä niin vyötäröllä kuin jaksamisessakin. Asiantuntija neuvoi Huomenta Suomessa tiistaiaamuna, millä keinoilla elämäntavat saa parhaiten kuntoon ja painon taas hallintaan.

Grillikausi alkaa olla ohi ja on aika siirtyä arjen ruokailutottumuksiin ja ruotuun. Laillistettu ravitsemusterapeutti Anette Palssa neuvoo ensimmäisenä pysähtymään, kuulostelemaan ja pohtimaan, mikä ruokavalion tilanne on.

– Mikä on nykytilanne, mitä on tapahtunut, mitä siinä on oikeastaan korjattavaa ja mitkä asiat korjaantuvat itsestään, hän sanoo.

– Esimerkiksi hyvin usein alkoholinkäyttö saattaa olla reilumpaa loman aikana kuin arkena, eikä siihen tarvitse välttämättä tehdä mieletöntä puristusta, vaan se menee aika luonnostaan siille normaalille tasolle.

Pikadieeteille tyrmäys: "Se on ihan harhaa"

Palssa tunnistaa, että ihmiset hakevat helposti apua erilaisista pikadieeteistä ja -kuureista ja uskovat kesäkilojen karisevan hetkessä. Se ei kuitenkaan ole asiantuntijan mukaan totta.

– Se on pikakuuri, kuten nimikin sanoo. Tutkimus ja käytännönkokemus oikeasti todentavat, ettei se luo mitään pysyvää, Palssa muistuttaa.

– Me ihmiset olemme aika malttamattomia. Jos oma olo on, että haluan tästä olosta pois, halutaan ratkaista ongelma nopeasti. Silloin menemme siihen harhaan, haluamme uskoa siihen uskomukseen, että pystyn ratkaisemaan tämän nopeasti. Se ei ole totta. Se on ihan harhaa.

Uni ja palautuminen kuntoon

Palssa muistuttaa, että usein painonhallinta-asioita lähdetään käsittelemään ensin unesta, stressistä ja ajasta: Onko aikaa itselle ja palautumiselle? Uni ja palautuminen vaikuttavat painonhallintaan niin voimavarojen kuin hormonien tasolla.

– Jos uni ei ole kunnossa, ei ihmisellä ole mitään voimavaroja tehdä muitakaan muutoksia. Sitä on monesti jotenkin vaikea uskoa, että nukkuminen "laihduttaa", Palssa kuvailee.

Väsyneenä ihminen myös helposti sortuu vanhoihin tapoihinsa ja urautuu, eikä tee päätöksiä ja ajattele luovasti, Palssa muistuttaa.

Ruoan, liikunnan ja palautumisen oikea suhde

Ravintoterapeutti neuvoo kiinnittämään huomiota liikunnan, ruoan ja palautumisen suhteeseen.

– Syömistä pitää olla riittävästi eikä liian vähän. Sitten treeni suhteessa siihen, että syöt riittävästi treeniin nähden ja huomioit sen palautumisen, Palssa sanoo.

Jos arjen muut asiat kuormittavat tai edellinen yö on nukuttu huonosti, ei kannata lähteä treenaamaan liian kovaa.

Mitä tarkoittaa, että kroppa käy säästöliekillä? Miten se vaikuttaa painonpudotukseen ja mistä sen tunnistaa? Katso vastaukset yllä olevalta videolta! 

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme