Mainos
Mainos

Minna Tervamäki: Kävely oli raskauden viime metreillä tukalaa

Vastikään äidiksi tullut Minna Tervamäki harrasti liikuntaa aivan raskauden loppuvaiheille. Odottaville naisille suositeltu kävely ei kuitenkaan sopinut hänelle.

Balettitanssija Minna Tervamäestä tuli äiti 45-vuotiaana. Hyväkuntoinen tanssija toteaa, ettei oikein pysty vastaamaan, onko korkeasta ensisynnyttäjän iästä ollut haittaa, koska hänellä ei ole vertailukohtaa.

– Kaikki on mennyt niin hyvin, ettei ainakaan ole ilmennyt, että iästä olisi mitään haittaa, hän toteaa.

Tervamäki pohtii, että iän hyviä puolia äitinä voi olla se, että nykyisin on hyvin sinut itsensä sen kanssa. Se voi mahdollisesti olla positiivinen lisä lapsen kasvatuksessa.

Liikuntaa ei tarvitse unohtaa raskausaikana

Aktiivisena liikkujana Tervamäki ei unohtanut liikuntaa myöskään raskausaikana. Balettitanssija kuitenkin muistuttaa, että mikä on sopinut hänelle, ei välttämättä sovi toiselle.

– Raskaus on niin yksilöllinen tapahtuma, ja ihmiset reagoivat ja tuntevat olonsa niin erilaisiksi. Ei siis missään tapauksessa kannata ainoastaan kuunnella sitä, mikä on ollut hyväksi jollekin kaverille, hän miettii.

– Minä pystyin kyllä harrastamaan liikuntaa hyvin paljon ja pitkälle. Minulla oli paljon projekteja käynnissä ja vedin myös hyvinvointiin keskittyviä Minnan metodit -tunteja. Se tuntui ihan hyvälle. Raskauden loppuvaiheessa liikunnaksi suositellaan kävelylenkkejä. Minä en todellakaan pystynyt kävelemään. Minulla oli sellaisia oireita, että se oli ihan mahdotonta, Tervamäki kuvaa.

Tuolloin Tervamäki löysi itselleen hyviä liikuntamuotoja pilates- ja gyrokinesis-laitteista, joilla hän pystyi treenaamaan aivan raskauden loppuun saakka. Tervamäen mielestä liikunta kannattaa myös raskauden aikana, jos sitä voi vähänkin tehdä.

– Joku voi kuitenkin voida niin huonosti, ettei vaan voi harrastaa liikuntaa, hän toteaa.

Kunto hyväksi jo ennen raskautta

Tervamäen mielestä huomio kannattaa siirtää kuntoon ennen raskautta. Raskausajan liikunnan sijaan ihmisten kannattaa miettiä enemmän sitä, millaista liikuntaa on harrastanut ennen raskautta.

– Raskaus on kuitenkin kohtuullisen lyhyt aika. Jos nyt kävisikin niin, ettei voi harrastaa liikuntaa raskauden aikana, niin ei se maailmaa kaada, jos on hyvässä kunnossa ennen raskautta. Ainahan ei voi ennakoida, milloin tulee raskaaksi. Pohja hyville vatsa- ja lantionpohjanlihaksille kannattaa kuitenkin olla valmiina, Tervamäki sanoo.

Lue myös:

Emmi Maaranen, emmi.maaranen(at)mtv.fi

Kommentoi

Uusimmat: Lifestyle

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme